ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 آذر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگوی تند پوتین با مرکل

درحاشیه کنفرانس فرانسه

ایرج گلفام

 
 
 

 

 

پس از 4 سال و نیم که از امضا قرارداد سران چهار کشورِ روسیه ، فرانسه، آلمان و اوکرائین (معروف به  نورمانت) در شهر مینسک پایتخت کشور بلاروس میگذرد، رئیس جمهوری جدید اوکراین برای اجرای این تعهد در فرانسه با پوتین وسران کشورهای یاد شده دربالا مذاکره کرد.

طی این سالها  "پاراشنکو" رئیس جمهور سابقِ اوکراین از اجرای  "قرارداد مینسک" خودداری کرده بود.

رئیس جمهور جدیدِ اوکراین (زلینسکی) که با  شعار "صلح در شرق اوکرائین و مبارزه با ارتشاء و فساد اداری- دولتی" موفق به کسبِ بیش از 72% آراء شد، حالا، علیرغم تمام فشارهای نیروهای نژادپرست و سازمان یافتۀ متمایل به امریکا گامی در جهتِ تحقق شعارهای انتخابی خود برداشت و و راهی نشستِ "قالبِ نورمانت" شد.

در این نشست بر سر نکات زیر تفاهم حاصل شد:


- رعایت و اجرای مفاد " قرارداد مینسک"

-اعلام آتش بسِ بدون محدودیت زمانی

-آزاد سازی اسرا از سوی طرفین تا آخر سال میلادی جاری طبق فرمول "همه در مقابل همه"
-تعیین زمانِ دیدار بعدی در 4 ماه دیگر.

پوتین با درخواستِ انتقالِ کنترلِ برخی  نقاط مرزی تحت اختیارِ نیروهای مردمی منطقۀ دونباس به اوکرائین که از سوی زلینسکی رئیس جمهور اوکرائین مطرح شد موافقت نکرد. زیرا این انتقال مطابق "قراردادِ مینسک" به بعد از انتخاباتِ آزاد در این مناطق و قبول نتیجۀ آن از سوی دولت مرکزیِ اوکراین موکول شده است.

خرید گاز روسیه توسط اوکرائین و مناقشات مالی و حقوقی هر دو کشور در حاشیۀ این نشست مطرح شد. ولادیمیر پوتین با اشاره به ارزانتر بودنِ 25% درصدیِ قیمتِ فروشِ گازِ روسیه به اوکراین نسبت به قیمتِ گازی که این کشور هم اکنون بصورت "رِوِرس"( خرید گاز برگشتی روسیه از کشورهای غربِ اوکراین به این کشور) با پیشنهادِ 10 ساله بودن این قرارداد از سوی زلینسکی مخالفت کرده و طرح قراردادِ یک ساله را قابل بررسی دانست.

ولادیمیر پوتین همچنین اضافه شدن کشور دیگری به  سران چهار کشور را با موافقتِ تمامی اعضا از جمله روسیه، عملی شمرد.

با توجه به توافقاتی که در نشست اخیر مورد تأکید قرار گرفت میتوان به وجودِ ارادۀ طرفین برای تنش زدایی و رقتن بسوی عادی شدنِ روابط بین شرق و غرب اوکرائین و به تبع آن بین اوکرائین و روسیه امیدوار بود. با آنکه هنوز تا اجرای تمامی مفاد قراردادِ مینسک فاصلۀ زیادی هست، اما نشست اخیر مهمترین گام در مسیرِ بازگشت صلح و امنیت به شرق اوکرائین و منطقۀ "دونباس" شامل جمهوری های خودگردانِ لوهانسگ و دونِسک محسوب میشود.

به گزارش خبرگزاری ها، درحاشیه این نشست برخورد نسبتا تندی میان پوتین و صدراعظم آلمان "مرکل" روی داد که تصویر پوتین در حالیکه با چند حرکت تند انگشت دست خود خطاب به مرکل سخن میگوید ثبت شد. در پایان این گفتگوی تند دو طرفه که به زبان آلمانی انجام می شد، مرکل به روسی خطاب به پوتین گفت "پونیلا" (فهمیدم). آنگاه پوتین دستهایش را پائین آورد و هر دو با آرامش رفتند به سمت میز مذاکره.

این گفتگو مربوط به یک تنش دیپلماتیک میان آلمان و روسیه بود که منجر به اخراج چند دیپلمات از هر دو طرف شده است. مرکل در این گفتگو خطاب به پوتین گفت که روسیه در ترور و یا کشته شدن یک شهروند در آلمان نقش داشته است.

پوتین در پاسخ گفت: اولا این فرد تروریستی بوده که فقط در یک اقدام تروریسی 98 نفر را کشته و در انفجار متروی مسکو- هم دست داشته است. دوم آن که ما از شما خواسته بودیم که وی را به روسیه تحویل بدهید و این کار را نکردید. سوم آن که او عضو یک باند مافیائی بوده و باحتمال زیاد در تسویه حساب های داخلی سر به نیست شده است، درحالیکه برای ما بسیار مهم بود که او زنده می ماند تا به روسیه تحویل داده شده تا اعضای باند او شناسائی شوند. شما بجای تحویل یک تروریست، دو دیپلمات روسیه را به ظن دست داشتن در کشتن این فرد اخراج کردید و ما هم اقدام متقابل انجام دادیم. بهتر نبود و نیست که از همان ابتدا با هم گفتگو و همکاری می کردیم تا این که دست به اخراج دیپلمات ها بزنیم و تنش بوجود آوریم؟

در این لحظه مرکل گفت "پونیلا".

از جمله حاشیه های دیگر نشست نرماندی برای حل مناقشه اوکراین، اعتراض و اطلاعیه  تمسخر آمیزی بود که در فرانسه که زیر فشار اعتصاب فلج کننده اعتراضی است خطاب به رئیس جمهور فرانسه صادر شد. دراین اعتراض نوشته شده «مکرون بجای حل مناقشه و مشکلات اوکرائین، راه حلی برای مشکلات و اعتصاب و اعتراض های فرانسه پیدا کند!»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 دسامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: