ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 آبان 1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 9 آبان

شایعه اعزام 7 هزار

نیروی نظامی از ایران به عراق

 
 
 

 

 

آنچه درباره نقش واحدهای نظامی اعزامی سپاه به عراق برای سرکوب شورش مردم بصورت شایعه مطرح است، کم کم با آمار بیان می شود. آیا تقلیدی از آنچه در ابتدای تظاهرات مردم در سوریه روی داد درجریان است؟ گفته می شود اگر نبود توصیه به سرکوب از سوی ایران و اگر بود درایت دولت مرکزی، ای بسا امریکا و اسرائیل فرصت نمی کردند در سوریه فاجعه بیآفرینند.

یک موسسه تحقیقاتی متمایل به چپ در روسیه بنام "بنیاد فرهنگ استراتزیک" در تازه ترین تحلیل خود از رویدادهای عراق و لبنان نوشته است:

«اوضاع عراق با شایعاتی درباره ورود 7000 نیروی سپاه پاسداران از ایران به عراق و گزارشاتی درباره تغییر مکان استقرار حدود هزار نیروی نظامی آمریکایی از مناطق شمال شرقی سوریه به استان «انبار» عراق روز به روز متشنج تر می شود. اکنون سه نفر برای جانشینی نخست وزیر«عادل المهدی» نامزد شده‌اند. نامزدها مدعی توافق با رهبر بلوک «فتح» یعنی «هادی العامری» شخصیت رادیکال شیعه هستند که او را دست نشانده جمهوری اسلامی میدانند.»

سفر شتابزده مقتدا صدر به ایران و بازگشت فوری اش به کربلا و همسوئی اش با طرح انتخابات زودرس نیز سئوال برانگیز است. آیا او امید به پیروزی مطلق در چنین انتخاباتی دارد؟ آیا او هم به این نتیجه رسیده که با تجدید انتخابات می توان جلوی شورش کور و غرق شدن دوباره عراق در یک جنگ و آشوب داخلی را گرفت؟ آیا این نتیجه ایست که او در ایران به آن رسید و یا با این طرح به ایران آمد و بی نتیجه و توافق بازگشت؟ از آنجا که وی به طرفداران انتخابات زودرس پیوسته و از جانشینی "العامری" به جای "عادل المهدی" حمایت نکرده می توان حدس زد که وی دست خالی از تهران به کربلا بازگشته و به تظاهرات پیوسته است.

در ایران، درحالیکه تاکنون طبل مارش اربعین در کربلا را می زدند و مردم را تشویق به رفتن و پیوستن به این مارش می کردند، حالا از ایرانی ها خواسته شده که اکیدا از سفر به عراق خودداری کنند. بخشی از این تاکید باز میگردد به حوادث و خطراتی که در شهرهای این کشور جریان و وجود دارد اما بخشی از آن هم باز می گردد به شایعات مربوط به نقش واحدهای نظامی و اعزامی جهموری اسلامی در تیراندازی و سرکوب تظاهرات مردم عراق. دولت عراق می گوید واحدهای عراقی دستور تیراندازی به سوی مردم را ندارند و این خبر را مرتب از رادیو و تلویزیون پخش می کند. اما عده ای با گلوله جنگی کشته شده و می شوند. پخش همین خبر شایعات مربوط به حضور نیروهای نظامی غیر عراقی که تابع فرامین دولت و فرماندهان ارتش نیستند و برای مقابله با تظاهرات مردم به سوی آنها تیراندازی می کنند را تقویت می کند و شایعات مربوط به نقش ایران را پر رنگ. به شایعه وسیعا در عراق دامن زده شده و بر کینه و انتقام عراقی ها از ایرانی ها افروده می شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 31 اکتبر

 
 

اشتراک گذاری: