ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 آبان 1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تحلیل یک سایت چپ روسیه

استراتژی امریکا در سوریه

تشکیل حکومت مستقل "دیرالزور" است

 
 
 

 

 

یک سایت متمایل به چپ بنام "موسسه مطالعات استراتژیک" که به زبان روسی منتشر می شود، درباره حضور نظامی امریکا در سوریه و ادامه افزایش این نیروها در "دیرالزور" نوشت:

در مورد اشغال منطقه نفتی «دیرالزور» سوریه توسط آمریکا، وزیر دفاع آمریکا " مارک اسپر" در یک مصاحبه خبری گفت که « نیروهای آمریکایی در این منطقه استراتژیکی باقی خواهند ماند ، تا از دسترسی داعش به این منابع حیاتی جلو گیری کند. ما  با نیروی نظامی قاطع به هر گروهی که امنیت نیروهای ما را در اینجا تهدید کند پاسخ خواهیم داد». «اسپر» به این پرسش که آیا امریکا قصد دارد به  سوریه و روسیه اجازه کنترل میادین نفتی سوریه را ندهد گفت: « پاسخ کوتاه است، آری. در حال حاضر قصد ما همین است».

آمریکا به این ترتیب می خواهد مذاکرات جاری در «ژنو» را تحت الشعاع قرار ‌دهد. صحبت درباره تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه در شرایط اشغال خارجی بخشی از خاک آن، کاری که آینده تیره‌ای دارد. آینده ای که امریکا اکنون به آن نمی اندیشد.

«نیویورک تایمز» می نویسد:« هدف واقعی دولت «دونالد ترامپ» این نیست که اجازه ندهد دست داعش به نفت سوریه برسد، بلکه قصدش تصاحب نفت سوریه از یکسو و ندادن امکان بازسازی سوریه از در آمد نفت به دولت اسد است.

در اینجا بلافاصله چندین پرسشی بوجود می آید که اگر این اشغال و تصرف برای مدت طولانی و برای آینده ای غیر قابل پیش بینی  برنامه ریزی شده، لازم است آنرا «قانونی کرد». اما در چارچوب سازمانهای بین المللی این امر غیرممکن است، از این رو برای واشنگتن تنها یک راه باقی می ماند – ایجاد منطقه «دیرالزور» جدا شده از سوریه و یک دولت جدید کوچک. برای این کار کسب اعتماد قبایل سنی محلی لازم است و افزایش شمار کردهای ساکن آنجا که از نو ابزاری برای واشنگتن بشوند. درصورت بودن این شرایط رفراندم«هدایت شده» در مورد خروج استان از ترکیب جمهوری عربی سوریه قابل تصور می شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 12 نوامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: