ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 آبان 1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

"بریکس" نام غولی

که در برابر غرب به پا خاسته!

ترجمه و تدوین - ایرج گلفام

 
 
 

 

 

نشست نوبتی سران کشورهای "بریکس" شاملِ برزیل، روسیه،هند، چین و آفریقای جنوبی در کشور برزیل در روزهای 13 و 14 ماه نوامبر برگزار شد.

ولادیمیر پوتین در کنفرانس خبری بعد از نشستِ رهبرانِ کشورهای "بریکس" در برزیل چنین گفت:
"ببینید چه گذاری در حال تکوین است. حجم تولید ناخالصِ "بریکس" از 7 کشور بزرگ صنعتی ( یعنی آمریکا، انگلستان،آلمان،فرانسه، ژاپن، ایتالیا و کانادا) پیشی گرفته و این روند تعمیق خواهد یافت"
ایدۀ تشکلی از کشورهایی با توانایی و شتابِ رشد اقتصادی که نه تنها با همیاری و همکاری به رشد اقتصاد که به نقش سیاسی بیشتری در عرصۀ بین المللی دست یافته و آلترناتیوی مقابلِ سیستم غرب و جهان یک قطبی شده اند ، با اجلاسی از سران 4 کشورِ برزیل، روسیه، هند و چین ( و بعدها آفریقای جنوبی) در سال 2006 میلادی در شهر "یکاترینبورگ" روسیه تاسیس شد.

از آن زمان تا کنون علیرغم افت و خیزها در عرصۀ جهانی و منطقه ای و حتی در خود این کشورها (از جمله در برزیل و تغییر دولتی با گرایشات سوسیالیستی به دولتی با تمایلاتِ فاشیستی- ضد سوسیالیستی) ضرورتِ و اهمیتِ استقلالِ سیاسی از یک سو و بهره مند شدن از مزایای اقتصادی بریکس کمتر توانسته است بر روند رو به رشد این تشکلِ اقتصادی – سیاسی خدشه ای وارد سازد.
سازماندهی موفق بانکی به منظور سرمایه گذاری در کشورهای رشد یابنده و طرح های اقتصادی با سرمایۀ اولیۀ کشورهای "بریکس"یکی از اقدامات این تشکل در گامهای نخست آن بوده است.

کشورهای بسیاری از اقصی نقاط جهان تقاضای عضویت در این تشکل را ارائه کرده و خواهانِ پیوستن به آن هستند!

با نظر داشتِ عزم جزمِ چین و روسیه و کشورهای منطقه ای و قاره ای و سرمایه گذاری چین برای ایجاد "جادۀ ابریشم" جدید و نقشی که " شوس" (سازمان همکاریهای شانگهای که ژاپن و مالزی و سنگاپور و کرۀ جنوبی در موفقیت آن ذی نفع هستند) میتواند در این زمینه ایفا کند، میتوان به این نتیجه رسید که "بریکس غولی است که به پا می خیزد"

نشست بعدی " بریکس" سپتامبر آینده در شهر "سن پتربورگ" روسیه خواهد بود.

کشورهای عضو بریکس سیستم پرداخت خود را جایگزین دلار می‌کنند. 5 اقتصاد بزرگ در حال توسعه جهان، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، در حال حاضر در حال ایجاد یک سیستم پرداخت جدید مشترک، برای جایگزینی پرداخت دلاری هستند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 16 نوامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: