منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 آبان ماه 1398

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار سیاسی – اجتماعی

 

خلاصه یادداشت عباس عبدی در روزنامه اعتماد: تفاوت اعتراضات اخير و گذشته چيست؟

در اوايل دهه ۷۰ ريشه اعتراضات سياسي و اقتصادي و البته با اهداف محدود و اقتضايي بود. شركت‌كنندگان مردم عادي و بعضا حاشيه‌نشين بودند. اعتراضات به خشونت انجاميد. ولي جمع شد چون آنان از هر نظر محدود بودند.

 تير ۷۸ اعتراضات بعدي است. همه معترضان شناخته شده بودند. اسم و رسم داشتند. مسووليت‌پذير بودند. بدون خشونت و خواهان استيفاي حق بودند. اين اتفاق در دوره آزادي مطبوعات و بهار احزاب و اصلاحات رخ داد. مدني‌ترين اعتراضات بود. ولي به رسميت شناخته نشد و پاسخ مناسبي دريافت نكرد.

ده سال بعد اعتراضات ۸۸ بود كه دوره ۴ساله اول احمدي‌نژاد را پشت سرگذاشته بود ولي هنوز احزاب و شخصيت‌ها در ميدان بودند و درست يا نادرست تا مدت‌ها اعتراضات كنترل شده بود و بعد از خروج نيروهاي شناسنامه‌دار است كه جريان تند و فضا وارد فاز امنيتي مي‌شود. بيشتر عوارض اجتماعي ريشه در اين تحول دارد.

۸ سال بعد مصادف با اعتراضات ۹۶ است. نيروهاي سياسي بعد از ۸۸ به محاق رفتند و مطبوعات و رسانه‌هاي داخلي آزادي عمل كافي نداشتند ولي در عوض رسانه‌هاي غيررسمي ميدان‌داري مي‌كردند. اين‌بار (8 دیماه 96) عده قابل توجهي وارد عرصه شدند‌، جرقه را تندروهاي اصولگرا (علیه روحانی) در مشهد زدند، ولي آتش را در خرمن جامعه ايراني انداختند. تعداد حاضران در صحنه زياد نبود و مردم منفعل بودند. خيلي‌ها آن رفتار را نقد كردند و به سرعت ورق برگشت. ولي در نهايت مسوولان صاحب قدرت، درس لازم را نگرفتند. ابتدا نشان دادند كه آماده درس‌گيري هستند ولي خيلي زود فراموش كردند. مدتي بحث شد كه چگونه مي‌توان اعتراضات را به رسميت شناخت و امكان عملي براي آن فراهم كرد؟ پس از مدتي فراموش شد!

اكنون در فاصله كمتر از دو سال و اين‌بار معترضان خشن‌تر و ناشناخته‌تر هستند . فعالان و مقامات اصولگرایان تند رو در صف توئيت عليه دولت و تصميم اعلام شده يا ابراز برائت از اين تصميم جمع شدند. زهي نابخردي!!

اين حد از ساده‌لوحي و نشناختن جامعه فقط يك علت دارد؛‌ اتكاي رانتي به منابع رسانه‌اي و مصونيت از پاسخگويي. سخنگوي نهادي كه در عمر ۴۰ ساله‌اش كوششي براي اقناع يك كارشناس و نخبه حقوقي هم نكرده، (قوه قضائیه) دولت را نصيحت مي‌كند كه مردم را قانع كند!(توصیه ابراهیم رئیسی)! و فتوا به حق اعتراض عليه تصميمات اجرايي يعني دولتي مي‌دهد! جالب اينجاست كه اين مدعيان انقلاب در مواجهه با اين حوادث مثل برفي كه ذوب شده و به زمين فرو مي‌رود، غيب‌شان مي‌زند و از آن قلدرمآبي و ادعاهاي عجيب و غريب‌شان اثري بروز پيدا نمي‌كند. حمله‌كنندگان به كوي دانشگاه كه تعدادي دانشجو را به آن روز انداختند، امروز كجايند كه جلوي اين تخريب‌ها را بگيرند؟

 

دستور جهانگیری به وزرای و استانداران برای ارتباط مستمر با مردم

https://www.jamaran.ir/ -12/1294483-

ظریف: اعتراض قانونمند حق مردم است

https://aftabnews.ir/fa/news/622233/

جنیدی: اعتراض حق مردم است

https://www.jamaran.ir/ -59/1294550-

عباس عبدی: تفاوت اعتراضات اخیر و گذشته چیست؟

http://etedaal.ir/fa/news/230128/

خانواده های بازداشتی های اخیر به کجا مراجعه کنند

https://fararu.com/fa/news/418567/

بازداشت گسترده در تهران

https://aftabnews.ir/fa/news/622296/

«عبدالرضا داوری» به اتهام همکاری با آمدنیوز بازداشت شد

https://www.entekhab.ir/fa/news/513414/

دیدار محسن هاشمی با جهانگیری

https://www.jamaran.ir/ -59/1294494-

35 درصد مردان ایران مجردند

https://www.entekhab.ir/fa/news/513394/

 

مهم ترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه دوشنبه تا صبح سه شنبه

https://www.irna.ir/news/83560561/

روزنامه های سه شنبه 28 آبان 98

https://aftabnews.ir/fa/news/622253/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 نوامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: