ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سعید لیلاز:

مخالفان دولت با شورش دیماه 96

33 هزار میلیارد تومان به جیب زدند!

 
 
 

 

 

حدس میزنم از اواخر سال 96 تا پایان 97 در مجموع 700 تا 900 هزار میلیارد تومان دزدی و حیف و میل در اقتصاد ایران صورت گرفته است. متوسط رشد اقتصادی دولت آقای روحانی در 5 سال ابتدایی از متوسط رشد اقتصادی بدست آمده از 8 سال دولت آقای احمدی نژاد بیشتر بود. هر مرجعی توضیح بخواهد من حاضرم به صورت روشن اعلام کنم این رقم صرف چه اموری شده است.

درآمدهای نفتی در تمام عمردولت آقای روحانی حتی در زمان اوج هم به رقم بدترین سال درآمدی دولت آقای احمدی نژاد نرسید. معمولا منتقدان این واقعیت تاریخی را نادیده می گیرند که در بهترین سال عملکرد دولت روحانی یعنی درسال 1396 درآمدهای نفتی تقریبا معادل بدترین سال دوران تحریم یعنی سال 1392 بود و به حدود 65 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده یک شکاف عظیم در درآمدهای نفتی کشور است و باعث می شود ما به این نتیجه برسیم که متوسط رشد اقتصادی دولت آقای روحانی در 5 سال ابتدایی از متوسط رشد اقتصادی بدست آمده از 8 سال دولت آقای احمدی نژاد بیشتر بوده است.

در سال 1394 مجموع درآمدهای نفتی ایران به حدود 33 میلیارد دلار رسید. یعنی بعد از تحولات نفتی اوایل دهه 1380 ما هرگز چنین سقوطی را در درآمدهای نفتی شاهد نبوده ایم. واقعیت دیگر آنست که تقریبا تمام آثار مثبت لغو تحریم ها و برجام را کاهش و سقوط قیمت جهانی نفت بلعید. این نکته ای است که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد. من ندیده ام که حتی خود رئیس جمهوری هم در دفاع از عملکرد دولتشان به این نکته اشاره کند.

یکی دیگر از درگیری های این دولت شورش های دی ماه سال 1396 و پس از آن بود که من دست حاکمیت را در این ناآرامی ها می بینم و می دیدم . برای من روشن است که این شورش ها تصنعی بود تا دولت را تحت فشار قرار دهند و در این تردید ندارم که دولت روحانی هم تسلیم شد. دولت 33 هزار میلیارد تومان پول برای فرار از این شورش ها و در تلاش برای ساکت کردن اوضاع هزینه کرد و این ها عمدتا به جیب باندهایی رفت که پشت موسسات مالی و اعتباری خوابیده بودند.  این 33 هزار میلیارد تومانی که دولت مجبور شد پول پرقدرت چاپ کند در این مدت کوتاه معادل 255 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید خلق کرد که در زمان انتشار معادل 14 تا 15 درصد کل نقدینگی خلق شده در تمام تاریخ ایران از روز نخست تا سال 1396 بوده است. این رقم موج نظام گسیخته تورم را در کشور به وجود آورد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 سپتامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: