منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16مهر ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

فریدون فروغی 17 مهر ماه 1380 در ایران چشم بر جهان فرو بست. متولد بهمن 1329 بود و از شمار خوانندگان جوانی که از اواخر دهه 1340 و از اوائل 1350 با سبکی نوین در موسیقی و ترانه ایران ظهور کردند و همگی متاثر از فضای بسته سیاسی ایران و حوادث چریکی که از واقعه سیاهکل آغاز شد بودند. صدای مخصوص خود را داشت و ترانه هائی را که می خواند آنچنان رنگ و بوی سیاسی نداشت که ترانه های داریوش و فرهاد داشت. عاشقانه هائی را می خواند که اغلب خود  آهنگ آنها را ساخته بود. از آنجا که در این دوران اغراق بخشی از فرهنگ ما  ایرانی ها برای نگاه به گذشته و گذشتگان شده، از فروغی هم در این روزها با اغراق یاد شد و حتی او را بدعت گذار و یا نابغه موسیقی پاپ و از این نوع اصطلاحات نامیده اند. مثل مدال بی ارزش شده "استاد" که به گردن این و آن آویزان می کنند. این شوه بزرگداشت اجازه نمیدهد آنچه که واقعا بود و ارزش داشت و دارد گفته و یا نوشته شود. ترانه سرائی جدید و ترانه خوانی نوین هم مثل هر پدیده دیگری در ایران یک مسیر طولانی را طی کرد تا به فرهاد و فروغی و داریوش و ستار و ابی و دیگران رسید. همچنان که ترانه سرائی نوین. فروغی خواننده خوب و مبتکری بود. هم آهنگ ساز بود و هم خواننده و گاه ترانه نیز می سرائید. بهر روی، فروغی 17 سال پیش در ایران در گذشت. پس از انقلاب به او مجال ادامه خواندن را ندادند اما برخی از ترانه هائی را که خواند مداحان کنونی با تغییراتی در شعر و آهنگ بدون ساز می خوانند. همچنان که ترانه های هایده و مهستی و دلکش را!

ترانه های زیادی از او به یادگار نمانده اما برخی از آنها هنوز هم دلنشین است. مانند ترانه "تن تو" که لینک آن را در پایان این مطلب گذاشته ایم.

ترانه «سال قحطی» او بهانه را به حکومت وقت داد تا وی را ممنوع الصدا کند که این ممنوعیت دو سال تا آغاز فضای باز سیاسی در سال 57  ادامه یافت.

با انتشار آلبوم «بت‌شکن» با انقلاب 57 همراه شد. درسال ۱۳۵۹، ترانه «یار دبستانی» را برای فیلم «از فریاد تا ترور» خواند که با مخالفت مقامات روبرو شد و بعدها جمشید جم آن را تکرار کرد. علیرغم این ممنوعیت ها 20 سال در انتظار مجوز کنسرت ماند و پس از برگزاری چند کنسرت  سرانجام در 13 مهر 1380 در تهران پارس تهران لب مرگ را بوسید.

«تنگنا»، «یار دبستانی»، «قوزک پا»، «غم تنهایی»، «همیشه غایب»، «کوچه شهر دلم» و ... از معروف‌ترین آثار فریدون فروغی است.

 

مجازات منتشرکنندگان اخبار دروغ تشدید می شود

https://www.irna.ir/news/83505556/

رقابت 60 قصه گو در جشنواره  قصه گویی گیلان

https://www.irna.ir/news/83506676/

نماشگاه آثار هنرجویان هنرستان کمال الملک

https://www.irna.ir/news/83506773/

عادی شدن طلاق بین بازیگرانی که الگوی جوانانند

https://plus.irna.ir/news/83505778/

مکان هایی که ارزش های فرهنگی تهران را می سازند/تصاویر

https://www.irna.ir/news/83505511/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 اکتبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: