ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در جستجوی راه حلی برای جنگ یمن

آشتی ایران و عربستان

در آینده ای نزدیک ممکن می شود؟

 
 
 

 

 

از روز آشکار تر است که ایران عمیقا مایل است رابطه اش با عربستان را عادی کند و با ادامه جنگ در یمن هم موافق نیست، بویژه که اگر عربستان در یمن پایش گیر کرده، ایران هم گیر کرده، اگر یمن مرداب عربستان است، به نوع دیگری می تواند مرداب ایران هم بشود. فیتیله جنگ و حالت جنگی  در خلیج فارس را باید پائین کشید و این همان نکته ایست که در ایران به آن توجه شده و حرف های تحریک آمیز افرادی نظیر مهدی طائب و حسین شریعتمداری بی ارزش تر از هر زمان دیگری شده است.

این که عراق و یا پاکستان و یا حتی عمان واسطه مذاکرات ایران و عربستان شود و یا دو کشور مستقیما با هم وارد مذاکره شوند مهم نیست، اصل مسئله بر سر خاتمه بخشیدن به جنگ یمن و برقراری امنیت در خلیج فارس است. آنها هم که عمدتا درخارج از کشور فکر کرده اند آب هرچه گل آلوده تر به نفع سرنگونی بهتر، اشتباهی بزرگ مرتکب می شوند. تحول و تغییرات در ایران با جنگ در خلیج فارس روی نمیدهد، هر تغییری در خود ایران و توسط خود مردم ایران باید انجام بشود. 

روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه خبری خود و در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره سفر نخست وزیر پاکستان به ایران با هدف ایجاد پل ارتباطی میان ایران و عربستان سئوال کرده بود گفت:

از میانجیگری پاکستان در مناسبات ایران و عربستان اطلاعی ندارم اما ایران برای "رفع سوء تفاهمات" آماده است با همسایگانش از جمله عربستان سعودی مذاکره کند.

عکس: دیدار چند سال پیش و تقریبا اتفاقی ظریف و عادل الجبیر وزیر خارجه وقت عربستان که اکنون مشاور ارشد سیاست خارجی عربستان است. شاید در همین دیدار می شد طرح مذاکره ای را ریخت.  فرصت ها ابدی نیستند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 اکتبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: