ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شطرنج دقیقی که روسیه بازی می کند

اردوغان در پیچ و تاب

کمندی که پایش در آن گیر کرده

 
 
 

 

 

تفاهمنامه ای که بین معاون رئیس جمهور امریکا از یکسو و اردوغان رئیس جمهور ترکیه از سوی دیگر بر سر حضور در یک کشور دیگر، یعنی سوریه امضاء شد یک تجاوز آشکار و علنی علیه یک کشور و یک دولت مستقر است. یعنی دو دولت، که یکی از آنها ارتش وارد قلمرو کشور سوم کرده با هم تفاهمنامه امضاء کرده اند که 120 ساعت آتش بس شود و 35 کیلومتر از خاک کشوری که به آن تجاوز شده در اختیار کشور مهاجم قرار گیرد!

این تفاهمنامه آنچنان بی اعتبار است که حتی در داخل خود ترکیه احزاب اپوزیسیون دولت بانگ اعتراض برداشته اند که اگر قرار بود تفاهمی هم شکل گیرد این تفاهم باید با دولت بشار اسد بدست می آمد نه با امریکا!

از جمله نکات جالب سفر فوری معاون رئیس جمهور امریکا به ترکیه اینست که اردوغان روز 16اکتبر اعلام کرده بود که 22 اکتبر برای دیدار با پوتین به "سوچی" می رود و معاون رئیس جمهور امریکا روز 17 اکتبر خود را به ترکیه رساند تا پس از 4 ساعت گفتگو با اردوغان تواهمنامه مورد بحث را امضاء کند. یعنی اردوغان نه در سوچی و در دیدار با پوتین، بلکه در ترکیه و در دیدار با معاون رئیس جمهور امریکا آتش بس اعلام کند! و این آتش بس به حساب ابتکار صلح امریکا نوشته شود و در عوض تهدید به تحریم ها علیه ترکیه خاتمه پیدا کند.

حالا اردوغان روز 22 اکتبر به روسیه می رود. یعنی روزی که مهلت آتش بس تمام می شود. روسیه در شطرنج سیاسی که جریان دارد قلعه را بسته و حالا نوبت محاصره فیل با پیاده نظام است. اردوغان اگر پس از آتش بس 120 ساعته تجاوز نظامی در خاک سوریه را ادامه بدهد که در اینصورت امریکا به شرایط پیش از 16 اکتبر بازگشته و اگر اردوغان آتش بس را پس از مهلت 120 ساعته ادامه داده و به روسیه برود، یعنی ذلیل و ضعیف میدان جنگ و قبول ادامه آتش بس بدون تفاهمنامه.

در اینجا باید دید روسیه چگونه می تواند از منافع و تمامیت ارضی سوریه دفاع کند. کاری که در تفاهمنامه میان اردوغان و معاون ترامپ غایب بود. اردوغان اگر در روسیه به تفاهمی پس از پایان تفاهمنامه با معاون ترامپ تن بدهد که در آن حاکمیت دمشق و تمامیت ارضی سوریه را بپذیرد، آنگاه امریکا هم هویج را خورده و هم چوب را و اردوغان با وعده اجرای توافقنامه  قدیمی"آدنا" و  بستن راههای ارتباطی کردهای ترکیه با کردهای سوریه باید طرح انتقال آوارگان عرب سوریه به مناطق کرد نشین سوریه و تغییر ترکیب ملی و جمعیتی شهرهای کردنشین سوریه ارتش خود را به پشت مرزها باز گرداند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 اکتبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: