ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 مهر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

باکو، عراق و لبنان

شورش در 6 کشور

و بازتاب 3 شورش در ایران

 
 
 

 

 

شیلی، عراق، مکزیک، اسپانیا، لبنان و حالا "باکو". حداقل تا آنجا که خبرگزاری ها اعلام کرده اند دراین 6 کشور با  6 انگیزه شورش است. غیر از مکزیک که باندهای مافیائی مواد مخدر سنگین ترین تخریب ها و آتش زدن ها را بوجود آوردند تا فرزند یکی از سران مافیای بزرگ مواد مخدر آزاد شود (که شد) در 5 کشور دیگر شورش ها مردمی است و علیه گرانی، غارت دولتی، فشار مالیاتی به مردم و جدائی و استقلال (کاتالونیا در اسپانیا)

از میان این شورشها در 6 کشور، شورش اعتراضی مردم در لبنان و باکو پایتخت آذربایجان و شهرهای عراق بسیار بیش از بقیه با حساسیت ایران روبروست. در لبنان بدلیل حضور مسلحانه حزب الله آن کشور که مستقیما از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است و به آن متکی است و به نوعی نیز لولوئی است که جمهوری اسلامی علیه اسرائیل در لبنان دارد. درعراق بدلیل وابستگی اغلب دولتمردان دو دهه اخیر و حتی بخشی از دولت کنونی به جمهوری اسلامی و خطر رشد زمینه  های نارضائی مردم عراق از وابستگی دولت عراق به جمهوری اسلامی و زنده بودن نتایج جنگ 8 ساله و شورش در جمهوری آذربایجان که در آذربایجان ایران بدلیل پیوندهای متعدد بازتاب مستقیم دارد. بدین ترتیب، جمهوری اسلامی، همانقدر نسبت به سه شورش در سه کشور مورد اشاره حساسیت دارد که دولت های خود آن کشورها دارند. هر نتیجه ای که این شورش ها به آن برسد، چه مثبت و به نفع مردم و تغییر حکومت ها و دولت ها و چه منفی و سرکوب مردم و فرار و مهاجرت روی ایران تاثیر مستقیم خواهد داشت. ارتباط ها با دولت عراق وجود دارد، اما ارتباط با دولت جمهوری آذربایجان به گونه عراق نیست. در عراق دهها کانال مذهبی و  غیر مذهبی رسمی و غیر رسمی وجود دارد اما در جمهوری آذربایجان اینگونه نیست و احتمالا به همین دلیل است که قرار است ظریف زودتر خود را به باکو برساند. نشست وزرای خارجه کشورهای جنبش عدم تعهد از روز چهارشنبه اول آبان در  جمهوری آذربایجان آغاز می‌شود.

تا آنجا که خبرگزاریها گزارش کرده اند در رویاروئی پلیس با معترضان در باکو عده ای کشته شده و عده بیشتری مجروح شده اند و عده ای نیز دستگیر.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 اکتبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: