ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 شهریور  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش دیدار پوتین، روحانی و اردوغان در آنکارا

عراق و لبنان بعنوان ناظر

به کنفرانس صلح سوریه می پیوندند

 
 
 

 

 

اجلاس آنکارا با شرکت پوتین، روحانی و اردوغان روز گذشته برگزار شد و در پایان آن یک کنفرانس خبری با حضور هر سه رئیس جمهور انجام شد. صبح دیروز و قبل از آغاز کار اجلاس، پوتین و روحانی با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند که در باره جزئیات آن خبری منتشر نشده اما روحانی در باره این دیدار گفت: رایزنی های ایران و روسیه در جهت تامین منافع هر دو کشور است و همکاری های دفاعی و هسته ای میان دو کشور در سطح خوبی قرار دارد و رابطه ایران و روسیه از هر زمان دیگری عمیق تر و صمیمانه تر است. ایران از سرمایه گذاری بخش خصوصی روسیه در ایران استقبال می کند.

در کنفرانس خبری نیز روحانی که پس از اردوغان صحبت کرد، بر خروج امریکا از سوریه و فاجعه انسانی در یمن گفت و بدون اشاره مستقیم به حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان گفت وقتی سیل سلاح در اختیار عربستان گذاشته می شود این طبیعی است که یمنی ها نیز از خود دفاع کنند.

درباره سوریه نیز روحانی گفت: جامعه جهانی باید به مردم سوریه در بازگشت آوارگان کمک کند.

اردوغان در همین کنفرانس خبری گفت که این کشور نزدیک به 3 و نیم میلیون آواره سوری را در ترکیه جای داده که باید بتدریج به کشورشان بازگردند. روندی که از مدتی پیش آغاز شده است. ترکیه نزدیک به 40 میلیارد دلار بابت این مهاجرت پذیری هزینه متحمل شده است.

روحانی در تکمیل سخنان اردوغان درباره مهاجر پذیری و نقش امریکا در ایجاد بحران جنگی در منطقه و تولید مهاجر گفت که ایران نزدیک به 3 میلیون مهاجر افغان را تاکنون پذیرفته است.

بموجب گزارش مستقیم تلویزیون 24 ساعته روسیه:

محور عمده اجلاس روزگذشته در آنکارا پایتخت سیاسی ترکیه، تشکیل یک گروه و جبهه از سوی اپوزیسیون سوریه برای پیوستن به مذاکرات صلح این کشور بود که البته شامل واحدهای تروریست نمی شود.

تاکید بر خروج تمام نیروهای نظامی خارجی از سوریه از جمله نکات مهم اجلاس دیروز بود که پوتین در پاسخ به یکی از خبرنگاران که مسئله را بصورت سئوال مطرح کرده بود گفت که درگفتگوهائی که با امریکا داشته ایم این کشور نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج خواهد کرد.

اردوغان در تمام طول سخنرانی خود و در بخش پرسش و پاسخ نیز روی امنیت ترکیه و تبدیل نشدن بخش کردنشین سوریه به راهروی کمک و ارتباط با "پ ک ک" حزب چپ و سراسری کردهای ترکیه تاکید کرد. پوتین و روحانی روی تمامیت ارضی سوریه. اردوغان کمتر و پوتین و روحانی بیشتر روی تدوین قانون اساسی جدید سوریه با مشارکت گروهی از اپوزیسیون که رسما تشکیل شده و قرار است به گفتگوها بپیوندد تاکید کردند.

بخش غافلگیر کننده کنفرانس خبری تفسیری بود که پوتین از یکی از آیه های قرآن در توجیه فروش اس 400 به ترکیه و عربستان کرد. بیش از ظریف و بیش از ظریف روحانی غرق خنده شدند و در پایان خنده روحانی از همان پشت میز کنفرانس از پوتین پرسید بالاخره ما اس 300 بخریم و یا اس 400 که پوتین گفت: که بستگی به خواست شما دارد که اس 400 بخواهید!

هم در سخنرانی ها و هم در پرسش و پاسخ مطرح شد که در اجلاس اینده کنفرانس صلح سوریه که در ایران تشکیل خواهد شد از عراق و لبنان بعنوان ناظر دعوت خواهد شد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 سپتامبر 2019

 
 

اشتراک گذاری: