منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 مرداد ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار منطقه و جهان

  

آمریکا و ترکیه درباره منطقه امن و عمق آن در شمال شرق سوریه با یکدیگر اختلاف دارند و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اقدام به تهدید طرف آمریکایی در خصوص برداشتن گام های یک جانبه و ورود نظامی به این مناطق درصورت سرباز زدن واشنگتن از مساله ایجاد منطقه امن در مرزهای جنوبی ترکیه در برابر کردهای سوریه کرده، ارتش سوریه به پیشروی های خود در جبهه شمال غربی ادامه داده و تاکنون پنج روستا در حومه ادلب را آزاد کرده و در ۳ کیلومتری منطقه راهبردی خان شیخون قرار دارد.

پیشروی های ارتش سوریه با پوشش هوایی روسیه با هدف آزادسازی استان ادلب از اشغال جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی و نیز جاده بین المللی این منطقه که دمشق را به شمال غرب این کشور متصل می کند، است. ظاهرا تسلط بر خان شیخون بزودی اعلام خواهد شد. بازپس گیری خان شیخون شرایط را برای فتح ادلب فراهم می کند. اگر ترکیه در روزهای آینده جبهه ای را در شمال شرق سوریه به عنوان پناهگاه پناهجویان سوری از منطقه ادلب باز کند به این معناست که فتح ادلب قطعی است.

در ارتباط با همین رویدادها، روزنامه اومانیته نوشت:

ترکیه و ایالات متحده  برای ایجاد یک" منطقه امنیتی " در خاک سوریه هنوز با هم به توافق نرسیده اند. آنکارا  سعی می کند واشنگتن را درگیر نقشه های در منطقه کند .

ترکیه مایل است  پناهندگان سوری که  بیش از 3.5 میلیون نفر هستند را در منطقه مرزی سوریه و ترکیه اسکان بدهد و این پناهندگانی عمدتا عرب هستند و دولت ترکیه می خواهد با اسکان دادن این مهاجرین جمعیت کرد در منطقه را به یک اقلیت تبدیل کند تا از تشکیل یک دولت خودمختار کرد در سوریه جلوگیری کند.

 انکارا در واقع منطقه نفت خیز"  رومیلان " در سوریه را هدف خود قرار داده است. کردها شهرهای "آنس، دریک و کوبانه و پایتخت ایالت قامیچلی  را دراختیار دارند و آن را منطقه خودمختار در شمال و شرق سوریه اعلام کرده اند . اردوغان می خواهد این منطقه و دولت خودگردان آن را با دخالت نظامی فتح کند و به "رومیلان" دست یابد. ایا ترکیه بار دیگر داعش را برای این هدف به میدان فراخواهد خواند؟

امریکا همچنان می خواهد در بخشی از خاک سوریه بماند و در چارچوب همین خواست روی کردهای سوریه حساب کرده است. ترکیه بیم دارد که این حمایت موجب تقویت کردهای ترکیه شود. خیزهای ترکیه برای حمله به کردهای سوریه از یکسو، خواست امریکا برای باقی ماندن در خاک سوریه و عزم روسیه و سوریه برای فتح ادلب تا قبل از تدوین قانون اساسی جدید سوریه همه با هم یک مجموعه تضادها وتقابل ها را شکل بخشیده اند که در روزهای آینده تکلیف آنها روشن خواهد شد.

 

دیدار پوتین و مکرون پیش از نشست سران گروه 7

https://www.irna.ir/news/83440313/

عملیات آزادسازی ادلب به روایت رای الیوم

https://www.irna.ir/news/83439796/

قطع ارتباط اردوغان با سوریه اشتباه بزرگی بود

https://www.irna.ir/news/83439586/

مداخله مجدد سفیر امریکا در امور داخلی المان

https://www.irna.ir/news/83440105/

ثبت گرمای بی سابقه در آلاسکا و مرگ ماهی های سالمون

https://www.irna.ir/news/83440317/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: