منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 تیر ماه 1397

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

دو سید کریم داریم. یکی سید کریم فیروز کوهی که شاعر طنز پرداز همدوره صائب تبریزی بود و طرفدار سبک هندی در شعر کلاسیک ایران و یکی هم سید کریم مجری برنامه های طنز در کاباره های تهران پیش از انقلاب. مردم دومی را بیشتر از اولی می شناختند. اولی در ردیف شاعران دسته دوم و سوم سبک شعری دوران صائب تبریزی بود. دورانی که زیر فشار مذهبی صفویه شعر در هفت توی اشارات خود را پنهان می کرد تا حکومت شاعر را نیش نزند. حتی در سرودن شعر عاشقانه، چه رسد به شعری که از آن بوی سیاست و یا ستیز با ارتجاع مذهبی بر خیزد!

امیری فیروزکوهی از کودکی لاغر و بیمار بود و لکنت زبان هم داشت و عربی را درحد  فارسی بلد بود! در امام زاده طاهر شاه عبدالعظیم شهر ری دفن شده است.

اما سید کریم دوم. صدای خوبی برای آواز و ترانه خوانی داشت. سبک آواز خواندنش سبکی بود که معروف است به "غزل خوانی زندانی ها" (تقریبا بیات تهران). سواد نداشت اما حافظه ای قوی داشت و می توانست به لهجه ها و گویش های مختلف صحبت  و صدای اغلب خوانندگان را  تقلید کند. کار را از کافه ها و کاباره های دست سوم لاله زار شروع کرد اما خیلی زود سر از معروف ترین کاباره تهران یعنی میامی در آورد و حسابی گل کرد. آنها که اهل کافه کاباره های لاله زار بودند و آنها که اهل کاباره های درجه اول تهران سید کریم را خوب می شناختند. بعدها تقریبا در تمام کاباره های تهران با دستمزد بالا برنامه اجرا می کرد، گاهی برای اجرای برنامه او را به دربار میبردند تا برای شاه و اطرافیان برنامه اجرا کند و یکی از دلائل خروجش از ایران همین بود. در خارج کشور سعی کرد همان برنامه ها را برای مهاجرین اجرا کند که کرد اما دیگر آن نبود که در ایران بود. بسیار لوند می توانست با سر و گردن برقصد و چشم و ابرو بیاید و موهای سرش را پریشان کند و در مجلس گرم کردن کم نظیر بود.

یک کریم شیره ای هم داشتیم که دلقک دربار ناصرالدین شاه بود. اصفهانی بود و به این دلیل به او می گفتند شیره ای که می گفتند طنز و برنامه هایش باندازه شیره شیرین است. در تکیه بزرگ تهران دوران ناصرالدین شاه که اولین تئاتر شهر تهران بود نیز برنامه اجرا می کرد.

 

 

 

بازگشت خواننده ممنوع الصدا

https://aftabnews.ir/fa/news/598165/

بانوی سینمای ایران +عکس

https://aftabnews.ir/fa/news/598163/

حمله به «سعدی» از سریال گاندو

http://etedaal.ir/fa/news/224421/

سیدکریم ، که بود و چه کرد؟

http://etedaal.ir/fa/news/224428/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 16 تیر

 
 

اشتراک گذاری: