ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 تیر  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پس از شکست در انتخابات شهرداری ها

صف آرائی های جدید در ترکیه

برای پشت سر گذاشتن اردوغان

 
 
 
 
 

 

شکست حزب حاکم "عدالت و توسعه" ترکیه در انتخابات شهرداری های در شهرهای بزرگ کشور مانند استانبول و ازمیر و آنکارا زمینه انشعاب هائی را در حزب حاکم فراهم ساخته که اخبار آن بتدریج منتشر می شود. این انشعاب ها خود به نوعی در مخالفت با حکومت فردی اردوغان رئیس جمهور ترکیه است.

روز گذشته "علی باباجان" از اعضای موسس حزب عدالت- توسعه از این حزب اعلام استعفا کرد. با این استعفا تاسیس یک حزب راست میانه تقریبا قطعی شده است. گفته می شود رئیس جمهور سابق عبدالله گل از موسسان این حزب نخواهد بود اما بعنوان اهرم و ستونی در کنار این حزب قرار خواهد گرفت.

بموجب قانون اساسی جدید ترکیه اردوغان نمی تواند نامزد ریاست جمهوری در انتخابات بعدی شود و به همین دلیل هدف از تاسیس یک حزب میانه رو با گرایشات تقریبا اسلامی که ریشه در حزب عدالت-توسعه دارد شاید به خاطر ممانعت از پیروزی نامزد آتی مخالفان اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری از حزب جمهوریت باشد. شهردار پیروز استانبول اکرم امام اوغلو را می توان بعنوان یکی از نامزد های ریاست جمهوری در نظر گرفت اما او اکنون شهردار شهر 16 میلیونی استانبول است و سکان بسیار مهمی را دراختیار دارد و به همین دلیل شاید خود را نامزد ریاست جمهوری اعلام نکند و این سکان را حفظ کند. در اینصورت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری ترکیه رقابت بین سه جریان خواهد بود.

1-    نامزد حزب جمهوریت خلق و یا ائتلاف ملت به همراه حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر،

2-    نامزد حزب حاکم عدالت توسعه که نزدیک به اردوغان است

3-    علی باباجان موسس حزب جدید.

 به نظر می رسد در چنین شرایطی علی باباجان با کسب حمایت از بدنۀ حزب عدالت- توسعه و جناح میانی سایر احزاب خود را برای ریاست جمهوری آماده می کند و هدف از انشعاب و تاسیس حزب جدید نیز باید همین باشد.

عکس: علی باباجان در کنار اردوغان


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 تیر

 
 

اشتراک گذاری: