ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 خرداد  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگوهای پنهان دولت ترکیه

با عبدالله اوجالان در زندان

اومانیته - ترجمه الناز گرجی

 
 
 
 
 

 

در 2 مه برای اولین بار پس از 8 سال، دو وکیل عبدالله اوجلان اجازه یافتند با رهبر کرُدهای ترکیه در زندان دیدار کنند. اوجلان مدت 20 سال است در زندان بسر می برد.

روزنامه اومانیته در همین ارتباط با "اگت پولات" سخنگوی شورای دمکراتیک کردهای ترکیه مصاحبه کرد.

اومانیته: عبدالله اوجلان و سه تن از رهبران زندانی کرد ازطریق وکلای خود خواهان تجدید نظر در احکام زندان خود شده اند. چگونه میتوانید این مسئله را تفسیر کنید؟

اگت پولات: از سال 2015 تا کنون روند مذاکرات دولت ترکیه با کردهای این کشور متوقف شده است. در این مدت یک سیاست جنگی از سوی دولت در ارتباط با کردها دنبال شده است.

آنچه در این مدت در جامعه حاصل شده تقسیم بیش از پیش مردمی از اقوام مختلف درترکیه است و متاسفانه رسانه های حکومتی ترکیه نیز به این تقسیم جامعه دامن می زنند.

 در چنین فضائی اوجلان خواستار آشتی اجتماعی شده است. او معتقد است که باید جلوی خشونتی که جنبه فاشیستی به خود گرفته را گرفت. خشونتی که به سمت انفجار اجتماعی می رود. اوجلان اعتقاد دارد که باید جلوی این خشونت را گرفت و وحدت ملی را در کشور بازسازی کرد و جلوی گسترش ترور را گرفت. من فکر می کنم این فرصتی مناسب است هم برای ترک ها و هم برای کردهای ترکیه وحتی خاورمیانه.

بسیاری معتقدند که اعتصاب غذا نمی تواند به نتیجه ای برسد، اما برعکس ما شاهد بودیم که اعتصاب غذای 192 روزه «لیلا کوان» موجب آزادی او شد. البته باید یادآور شد که اوجلان و دولت در حال مذاکره هستند. ما امیدواریم که این گفتگو بتواند وارد مراحل جدی تر بشود.

اومانیته: ارزیابی میکنید که اعتصاب غذائی که چند هزار کرد در داخل و خارج کشور ادامه میدهند میتواند نقش مهمی برای بازگشائی فضای کنونی میان کردها و دولت ترکیه شود؟

اگت پولات: صد درصد. از لحظه شروع اعتصابات ببینیم چه اتفاقاتی رخ داد؟

ابتدا در تاریخ 12 ژانویه اوجلان موفق شد با برادرش دیدار کند که دو سال نیم هیچ خبری از او نداشت. سپس آزادی «لیلا کوان» که در زندان بسر می برد و به اعتصاب غذا دست زده بود. مطمئنا دولت ترکیه به دلیل فشارهای بین المللی و همبستگی مردم او را آزاد کرد. از سوی دیگر دولت به دلیل عزم اعتصاب کنندگان مجبور به ازادی او شد. اما سومین نکته مهم انتخابات شهرداریها در ترکیه است. اوجلان در طی گفتگوئی که در تاریخ 12 ژانویه بین او و برادرش صورت گرفت یک استراتژی برای انتخابات شهرداریها پیشنهاد کرد. پیشنهاد او این بود که حزب دمکرات مردم کردستان (اچ د پ) که بنوعی یک حزب کردی شناخته شده از طرف خود نامزدی را برای انتخابات معرفی نکند. البته ملاقات آنها فقط در زندان 12 دقیقه طول کشید در حالی که همه دیدارهای قبلی یکساعته بود. ماموران زندان بلافاصله بعد از شنیدن پیشنهاد اوجلان دیدار را قطع کردند. واضح است که پیشنهاد اوجلان در این نشست کوتاه مواضع حزب اردوغان (عدالت و توسعه) را به خطر انداخت و دیدیم که در انتخابات شهرداری ها عقب ماند.

دیدار اوجلان با وکلایش نیز قطع شد. مذاکرات بین اوجالان و نمایندگان دولت در سالهای 2013 ــ 2015 مذاکرات جریان داشت و اوجالان در این مذاکرات از حقوق مردم کرد دفاع می کرد. با قطع آن مذاکرات، دیدار وکلای اوجالان با او نیز از سال 2011 قطع شد.

گسترش اعتصاب غذا و توصیه های اوجلان برای انتخابات شهرداری ها باعث بوجود آمدن شرایطی شد که او بار دیگر وکلای او بتوانند با وی دیدار کنند و زمینه گفتگوی دوباره دولت با اوجالان فراهم شد که البته فکر می کنم گفتگوهای کنونی در سطحی بسیار بالا تر از سطح مذاکرات گذشته است.

اومانیته :فکر میکنید آنچه شما مطرح کردید در این گفتگو همان نکاتی است که میان اوجالان و نمایندگان دولت مطرح است؟

اگت پولان: من آنچه را که میشنوم میگویم. حزب اردوغان در مورد انتخابات استانبول با اوجالان مذاکره میکند و امیدوار است نتیجه این مذاکرات تقویت نامزد حزب حاکم در انتخابات آینده شهرداری استانبول بشود. انتخاباتی که بدنبال ابطال انتخابات قبلی برگزار می شود. درعین حال من فکر می کنم که آنها در مورد وضعیت در سوریه نیز گفتگو میکنند. این مسئله از بیانه چند صفحه ای اوجالان که یک صفحه آن به مسائل سوریه اختصاص دارد مشهود و قابل درک است. این نشان دهنده بحث هایی است که بین دولت ترکیه و اوجلان در جریان است.

اومانیته: شما میگویید که اوجالان در بحثهای سیاسی کنونی در ترکیه نقش مهمی ایفا می کند، درحالیکه او 20 سال است که در زندان است و از صحنه سیاسی کشور دور.

اگت پولان: امروز میلیون ها نفر از مردم ترکیه از ایده های خود در جامعه دفاع میکنند. شما رویدادهای سوریه را دست کم نگیرید. این رویدادها روی کردهای ترکیه و تحقق رویاهای آنها تاثیر بسیاری گذاشته است. بسیاری از کردهای ترکیه وقتی درباره سوریه صحبت می کنند "روجاوا" (حزب کردهای سوریه) را می ستایند. برای آن که بدانید اوجالان از داخل زندان هم در جریان مسائل کشور و منطقه هست و در فعالیت های آنها تاثیر می گذارد می گویم که «روجاوا » بر پایه پیشنهاد اوجالان تشکیل شد.

اوجلان مبتکر و ایدئولوگ «روجاوا » بود. البته دیگر احزاب سیاسی هم در کردستان نقش دارند  اما باید قبول کرد که نیروی اصلی حزب "پ ک ک" است که درکنار مبارزه مسلحانه، در مباره سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هم نقش مهمی دارد. بازگردیم به امروز و وضع کنونی ترکیه.  ما در مرحله ای هستیم که نیازمند یک راه حل سیاسی برای جلوگیری از درگیری در میان کردها و دولت هستیم. اگر این راه حل سیاسی به نتیجه برسد تحول مهمی در منطقه شکل خواهد گرفت.

 اومانیته: منظور از مرحله جدید چیست؟

  اگت پولان: در سال 1916 فرانسه و بریتانیا در یک موافقتنامه پنهان منطقه را تقسیم کردند به نوعی که پس از جنگ اول بتوانند نفوذ خود را درمنطقه حفظ کنند.

امروز این توافقنامه دیگر معنائی ندارد زیرا ما وارد دوران جدیدی شده ایم. در واقع آن موافقتنامه در سال 2023 به پایان خواهد رسید.

«پیمان لوزان» که در سال 1923 امضا شد مرزهای ترکیه پس از سقوط امپراطوری عثمانی ترسیم شد. حرکت به سمت این دوران جدید و بهم زدن پیمان لوزان تا حدودی توضیح دهنده حوادث کنونی در خاورمیانه و مخصوصا در سوریه است. همچنین توضیح میدهد که چرا کردها سازماندهی میشوند و چرا ترکیه خود را برای حمله به «روجاوا» در سوریه و به کردها در عراق آماده میکند.  تمام قدرت های منطقه ای و جهانی سعی دارند تا دیدگاه خود را به منطقه  تحمیل کنند و توازن سیاسی و نظامی خود را تقویت کنند. قدرت های جهانی سعی می کنند موقعیت و نفوذ خود در منطقه را پس از 2023 هم حفظ کنند. اینها نکاتی نیست که اردوغان نداند. او میداند اما سعی می کند مردم آن را نفهمند.

اومانیته: با وجود بازدید وکلای اوجالان با وی در اوایل ماه جاری چرا اعتصاب کنندگان به اعتصاب خود برای پایان انزوای اوجالان در زندان  ادامه میدهند؟ 

اگت پولان: باید این دیدارها با اوجلان موثر واقع شود و وکلا و خانواده او بتوانند با او ملاقات داشته باشند. این امر مستلزم آن است که انزوا بطور کامل برداشته شود و اعتصاب کنندگان مطمئن شوند  که اردوغان فقط قصد بهره برداری از این ملاقات ها و مذاکرات برای انتخابات شهرداری استانبول ندارد بلکه نگاهش یک نگاه همیشگی است.

روز پنجشنبه وزیر دادگستری ترکیه بیانیه ای منتشر کرد که انزوای اوجلان بعد از ملاقات با وکلای او برطرف شده است اما از دوم ماه مه تا شانزدهم این ماه به درخواست وکلای اوجالان برای ملاقات پاسخ نداده اند. اعتصاب ها ادامه دارد زیرا اعتماد به سیاست های دولت نیست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: