ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 خرداد  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پیش بینی ماندن ترامپ

برای 8 سال در کاخ سفید

"فروزنده فرزاد"

 
 
 
 
 

 آلن لیکتمن از ۱۹۸۴ توانسته در ۹ مورد از ۱۰ انتخابات ریاست جمهوری نامزد پیروز را بدرستی پیش بینی کند. تنها موردی که پیش بینی او درست از کار درنیامد انتخابات جنجالی سال ۲۰۰۰ و رقابت میان بوش جمهوریخواه و الگور دموکرات بود که با تقلب و رای دیوان عالی بوش بر مسند ریاست جمهوری تکیه زد.
لیکتمن همراه با ولادیمیر کلیس بورک ریاضیدان ژئوفیزیست روس که در ۲۰۱۳ درگذشت مدلی را برای پیش بینی نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری طراحی کردند. این مدل ۱۳ شاخص یا کلید را بررسی میکند و پیش بینی میکند که آیا حزب حاکم در قدرت خواهد ماند یا خیر. به گفته ی لیکتمن کاندیدای حزبی که در ۶ شاخص برتری داشته باشد پیروز انتخابات خواهد بود. هر چند وی در ۲۰۱۶ تاکید کرد که ترامپ نامزدی است که چندان در قالب عرف سیاسی و تاریخی چند دهه ی گذشته ایالات متحده نمیگنجد و این مدل را شاید نتوان با دقت همیشگی پیش بینی کرد.
او اخیرا در مصاحبه یی گفت: «بر اساس این شاخص ها ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز میشود مگر اینکه دموکراتها روند استیضاح او را آغاز کنند. بر اساس سیستم من، حزبی که کاخ سفید را در دست دارد باید دست کم در ۶ شاخص عملکرد منفی داشته باشد تا شکست بخورد. حزب ترامپ تنها در ۳ شاخص نمره ی منفی دارد اما استیضاح ترامپ شاخص چهارم یعنی «رسوایی» را تغییر میدهد که احتمالا به نوبه ی خود احتمال به تغییر در برخی دیگر از شاخص ها مانند تردید در نامزدی دوباره اش بیانجامد.» به باور لیکتمن جنبه ی اجتماعی فراگیر استیضاح تاثیر آن در افکار عمومی است که میتواند تعادل کنونی به سود ترامپ را برهم بزند.
با وجود دقت پیش بینی مدل لیکتمن آنچه پیروزی برای دموکرات ها را دشوار میکند نخست نبود یک نامزد کاریزماتیک است یعنی همان ویژگی که ترامپ دارد و در میان هوادارانش شخصیتی کاریزماتیک محسوب میشود. به یاد بیاوریم زمانیکه فیلمی از ترامپ را که در آستانه ی انتخابات ۲۰۱۶ منتشر شد و ترامپ در آن با کلمات رکیک درباره ی زنان سخن می گفت. انتشار آن فیلم ضربه یی به ترامپ نزد. بنابراین از دید هواداران او رسوایی یعنی همان شاخصی که لیکتمن روی آن حساب باز میکند اثر چندانی در تغییر موضع شان ندارد. دوم، نبود برنامه ی سیاسی مشخص از طرف حزب دموکرات است که بتواند به پشتوانه ی آن اکثریت مخالفان ترامپ را بسیج کند. حزب دموکرات همچنان از درک تغییرات اجتماعی و نیازهای واقعی اکثریت جامعه ی آمریکایی غافل مانده است. بدون درک این واقعیات و تمرکز بر استیضاح ترامپ حتی اگر از سد سنای امریکا با اکثریت جمهوریخواه هم بگذرد، نتیجه یی ببار نخواهد آورد همانگونه که کوه پرونده ی «ارتباط با روسیه» پس از دو سال کش و قوس و رسانه یی شدن موش زایید.
 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: