ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

27 خرداد  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنرانی پوتین در اجلاس "سیکا"

مسائل ایران، سوریه و کره

باید از طریق گفتگو حل شود!

گزارش ایرج گلفام

 
 
 
 
 

 

رئیس جمهور روسیه "پوتین" در اجلاس "همکاری و اعتماد در آسیا" که در شهر دوشنبه در جمهوری تاجیکستان برگزار شد سخنرانی مهمی ایراد کرد که متاسفانه رسانه های فارسی زبان خارج در باره آن سکوت کردند و در داخل کشور نیز رسانه ها به آن نپرداختند.

پوتین سخنان خود را از انتقال و تمرکز نیروهای داعش در افغانستان و آماده شدن برای تعرض به جمهوری تاجیکستان شروع کرد و گفت:

 " با فعال کردن سیستمی یگانه ، برابر و تفکیک ناپذیر و مشترک امنیتی در آسیا ، بر اساس مقررات و حقوق بین المللی و اساسنامۀ سازمان ملل و بر پایۀ اعتماد و احترام متقابل به استقلال و حسن همجواری و عدم مداخله در امورداخلی یکدیگر ثبات واقعی در آسیا تامین می شود. لازمۀ این کار قطع تغذیۀ مالی تروریست ها از جمله از طریقِ قاچاق مواد مخدر است.  باید از تمام امکانات جهت عدم دستیابی تروریست ها به سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی و دیگر سلاحهای کشتار جمعی بهره برد و از تبلیغاتِ ترویجی آنها جلوگیری کرد. در تأیید نگرانی همتای تاجیک خود خصوصا به مورد فعالیت های تروریستها در افغانستان باید توجه ویژه ای مبذول داشت. یعنی همانجایی که تروریستهای رانده شده از سوریه مجددا گرد هم آمده و فعال میشوند".

ولادیمیر پوتین در همین رابطه به مذاکراتی که روسیه بین تمام نیروهای مطرح در افغانستان از جمله طالبان در روسیه در ماهای آوریل و می گذشته صورت پذیرفت و پیگیری در طرحهای مطرح شدن در مجمع شانگهای در مورد افغانستان ارائه شده اشاره کرده و سپس به موفقیت های روسیه در همکاری با ایران و ترکیه در سوریه از جمله تحت کنترل قرار گرفتنِ بخش اعظم خاک سوریه و بهبود مسائل زیستی این بخش ها و شروع ساخت و ساز و بازگشتِ پناهندگان به این مناطق و همچنین به موفقیت گفتگوها و تلاشها جهت ایجادِ قانون اساسی جدید سوریه در قالبِ گقتگوهای "آستانه" ابراز امیدواری کرد.

ولادیمیر پوتین با تشویش همگان به اجرای "برجام" گفت:

"خروج ایالات متحده از این معاهده اجرای این عهدنامه را بطور محسوسی دشوار کرد که پدید آورندۀ دید منفی بر مقرراتِ عدم تولید و توسعۀ سلاح های اتمی است . بر این باوریم که یگانه  راه درست، اجرای تعهدات این عهدنامه است و روسیه دراین عرصه همه نوع آمادگی را دارد". و در ادامه چنین گفت:

"در مورد شبه جزیرۀ کره هیچ راه حلی جزء مذاکره وجود ندارد و نمیتواند وجود داشته باشد. این راه حلی است که ما به همراه چین پیشنهاد دهندۀ آن بودیم و درست بر همین پایه در ماه آوریل گذشته دیداری با رهبر کرۀ شمالی کیم در روسیه داشتیم. مهم آن است که طرفهای درگیر بر فرو نشاندن تنش ها مساعدت کنند".

پوتین با اشاره به تصمیم نشست قبلی این اجلاس مبنی بر متعهد و محدود کردن نقش رسانه های الکترونیکی که تنش های جهانی را تشدید می کنند به ارجاع و تصویب متنی در سازمان ملل در همین رابطه اشاره کرد و  از حاضرین در این جلسه بخاطر تلاش در این جهت قدردانی کرد و گفت : "پروسۀ امنیت خبر رسانی در سازمان ملل به حرکت درآمده است"

وی ضمن اذعان به نقش منطقۀ بعنوان موتور محرکۀ رشد اقتصادی جهان بر لزوم ثبات و آرامش در منطقه تأکید کرد و اضافه نمود : "روسیه بعنوان هماهنگ کنندۀ  این مجمع اهمیت ویژه ای برای اهداف آن قائل است. خاطر نشان میکنم که با پیشنهاد روسیه در سال 2015 کمیسیون تجار کشورهای عضو مجمع بوجود آمد و در نشست کنونی توافقنامه ای برای فعالیت شرکت های کوچک و متوسط تهیه شده است . ما خواهان روابط تجاری همه جانبه بدون یکجانبه نگری و تهدید و ارعاب هستیم. روابطی که بر پایه مقررات و قوانین شناخته شده و سازمان تجارت جهانی بوده و در این زمینه  گردهمایی هفتۀ گذشته در سن پترزبورگ برگزار شد که منظور ما از برگزاری آن  توجه به  جنگ تجاری است که  متأسفانه شاهد شعله ور شدن آن در جهان هستیم. عملا جنگ بدونِ توجه به مقررات با شیوه هایی بدور از اقتصاد بازارِ آزاد درجریان است که با تهدید و ترساندن و منکوب رقیب تجاری همراه میباشد". "امروز بیش از هر زمان دیگری به تشریک مساعی برای خروج از این وضعیت نیازمندیم. اعتمادسازی و همکاری اقتصادی ضروریست و برای شروع و گام اول حداقل میتوان بخش های عمومی و بشردوستانۀ را از چنگ تحریم ها رها کرد. منظورم کالاهای ضروری اولیه ، دارو و تجهیزات پزشکی- درمانی است و بر این باورم که بسختی بتوان مخالف آن بود".

 وی همچنین از گرایش و تمرکز رو به افزایش حول پیمان هایی مانند: "اتحادیۀ اروآسیا" ، " اتفاقِ کشورهای آسیای جنوب شرق" ، "سازمان هماهنگی شانگهای" ، "یک مسیر- یک راه چین"  بخصوص از سوی شرکت کنندگان در این اجلاس ابراز خوشحالی کرد.»

 

فیلم سخنرانی:


https://www.vesti.ru/doc.html?id=3158180#/video/https%3A%2F%2Fplayer.vgtrk.com%2Fiframe%2Fvideo%2Fid%2F1912367%2Fstart_zoom%2Ftrue%2FshowZoomBtn%2Ffalse%2Fsid%2Fvesti%2FisPlay%2Ftrue%2F%3Facc_video_id%3D801059


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: