ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 اردیبهشت  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در جستجوی راه حلی برای مذاکره

ظریف برای آرایش نوین

سیاست خارجی اختیارات گرفته؟

 
 
 
 
 

 

سرانجام، چند روز پس از سخنان روحانی در تهران با این جمله که "ما اهل مذاکره هستیم" و سخنان ظریف در امریکا برای تبادل زندانیان، برخی رسانه های داخل کشور نیز زمزمه هائی را در همین ارتباط آغاز کرده اند. البته مستند به همان نکاتی که در شماره روز گذشته پیک نت به آن اشاره کرد. از جمله سایت فرارو نوشت:

هنوز نمی‌توان گفت که آیا بزودی بین ایران و آمریکا مذاکراتی شکل خواهد گرفت یا خیر؟ اما از مجموع رفتار‌ها و دیپلماسی عمومی ظریف در نیویورک اینگونه برمی‌آید که او زمینه‌سازی برای مذاکرات را در دستور کار خود قرار داده و در این زمینه اختیاراتی به دست آورده است.

ظریف به خوبی می‌داند که امکان مذاکره با افرادی مثل بولتون و پمپئو وجود ندارد و حتی اگر چنین مذاکره‌ای اتفاق بیافتد، راه به جایی نخواهد برد. بنابراین، راهبردی طراحی کرد که بر مبنای آن به طور مستقیم به ترامپ سیگنال دهد. گفتگوی ظریف با محافل رسانه‌ای حامی ترامپ (فاکس نیوز) در همین راستا قابل ارزیابی است. در عین حال کانال مستقیمی با ترامپ هم ندارد. در دوره باراک اوباما، ظریف به راحتی می‌توانست با ایمیل یا دیگر ابزار‌ها ارتباط مستقیمی با جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، برقرار کند. اما الان نه تنها این کانال از میان رفته است بلکه وزارت خارجه آمریکا تمایلی به مذاکره با ایران نشان نمی‌دهد. تاخیر پاسخ آمریکا به پیشنهاد ظریف برای تبادل زندانیان، شاهدی بر این وضعیت است. ظریف گفته است او شش ماه پیش این پیشنهاد را به آمریکا ارائه کرده، اما پاسخی نگرفته است. در این شش ماه، تحریم‌های زیادی علیه ایران اعمال شد که جدیدترین مورد آن، لغو معافیت‌های فروش نفت ایران است.

هنگامی که مذاکرات کره شمالی و آمریکا شروع شد، مقامات آمریکایی در آن برهه، به شدت مایل بودند وارد مذاکرات بشوند. مایک پمپئو، زمانی که رئیس سازمان سیا بود، برای تسهیل مذاکرات به پیونگ‌یانک سفر و با کیم جونگ اون دیدار کرد. اما همین پمپئو و دیگر همکاران او واکنش سردی به پیشنهادات ظریف نشان داده‌اند.

هنوز کسی نمی‌داند که ظریف دقیقا به دنبال چیست. هر چه تا حالا گفته شده در حد گمانه‌زنی است. با این حال، سیگنال‌های ظریف حاکی از آن است که در سیاست خارجی ایران بازنگری شده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: