ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 اردیبهشت  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با تزریق 5ر1 میلیارد دلار به بازار

دولت ترکیه جلوی سقوط

"لیر" در برابر دلار را گرفت

 
 
 
 
 

 

دولت ترکیه با یک مانور بانکی توانست جلوی ادامه سقوط ارزش پول ملی این کشور "لیر" را بگیرد. دولت یک و نیم میلیارد دلار از طریق بانک مرکزی وارد بازار کرد و روز گذشته، دلار که از مرز 7 لیر هم گذشته بود، ناگهان به زیر 6 لیر سقوط کرد و این سقوط در تمام روز گذشته در بورس ترکیه ثابت ماند. گرچه گفته می شود این سقوط نمی تواند ادامه یابد و احتمالا بار دیگر ارزش دلار در برابر لیر بالا خواهد رفت.

ذخيره ارزى بانك مركزى تركيه ٢٦ ميليارد دلار تخمین زده می شود. دولت امیدوار است با آغاز تابستان و فصل توریسم در ترکیه، اقتصاد این کشور که زیر فشار امریکا دچار بحران شده نجات یابد.

با آن که ادعا می شود ابطال انتخابات شهرداری استانبول  از سوی دولت و تجدید آن در دوم تیرماه آینده روند سقوط پول ملی ترکیه را تشدید کرده بود، اما دلیل اصلی مالیاتی است که امریکا روی واردات از ترکیه کشیده و بر فشار سیاسی خود به دلیل نزدیکی ترکیه به روسیه و همکاری اش با ایران و روسیه در ارتباط با سوریه افزوده است. در این میان مسئله مهم خرید سامانه موشکی اس 400 روسی توسط دولت ترکیه نیز به عامل مهم دیگری برای فشار به دولت ترکیه تبدیل شده است. ترکیه نه تنها عضو پیمان نظامی ناتوست بلکه بزرگترین ارتش زمینی را در این پیمان دارد و امریکا نیز چندین پایگاه نظامی در شهرهای مختلف کشور ترکیه دارد که معروف ترین آنها پایگاه هوایی "اینجرلیک" است. در سالهای اخیر گفته شده که امریکا یک پایگاه نظامی سری نیز درخاک ترکیه و نزدیک به مرزهای ایران برپا کرده است. خرید اس 400 و استقرار آن در کشوری که عضوناتوست، برای امریکا قابل تحمل نیست زیرا به همراه اس 400 کارشناسان نظامی روسیه نیز راهی ترکیه خواهند شد. ضمن آن که روسیه سرگرم احداث دو نیروگاه اتمی در ترکیه نیز شده است!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: