ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 اردیبهشت  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

از یک پیام دریافتی

از دل مذاکرات صلح افغانستان

گلبدین حکمتیار بیرون خواهد آمد؟

 
 
 
 
 

 

با درود به منتشر کنندگان پیک نت- پس از مطالعه خبری که در خصوص مناسبات تجاری میان ایران و افغانستان نوشته بودید لازم دانستم  این اطلاعات را دراختیار شما بگذارم:

صادرات ایران به افغانستان از نقطه مرزی؛ "دوغارون" انجام می شود که متاسفانه در خبر شما "دوغازان" نوشته شده بود.

دوغارون همان شهرکی است که ایران قرار است بسازد و بر سر چگونگی تزریق جمعیت به شهرک اختلاف وجود دارد زیرا حکومت میخواهد این شهرک شیعه نشین باشد؟

نکته دوم اینست که سیاست کشت زعفران در دو منطقه "فراه" و "هرات" افغانستان مطرح است. قرار بود در این مناطق گل سرخ کشت شود که امریکایی ها نگذاشتند و  همین مسئله یکی از دلایل برکناری اسماعیل خان والی هرات شد. اگر به ساختمان سازی اسلام قلعه دقت شود میزان علاقمندی اقتصادی دو طرف کاملا اشکار میشود. نکته بعدی حفظ امنیت کاروان های اقتصادی و جلوگیری از ضربه زدن طالبان به این کاروانهاست.  اگر امریکایی ها موفق شوند بر سر "گلبدین حکمتیار" با طالبان و دولت مرکزی افغانستان به تفاهم برسند، مسئله امنیت این کاروان ها نیز تا حدودی می تواند حل شود. شما میدانید که گلبدین حکمتیار سالها در تهران و سپس در خراسان تحت حمایت ایران زندگی می کرده است و یک دوره کوتاه نیز پس از سقوط دولت دکتر نجیب الله نخست وزیر افغانستان بوده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: