ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 اردیبهشت  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 25 اردیبهشت

آقای خامنه ای میگوید:

 مذاکره میکند اما نه با ترامپ!

 
 
 
 
 

 

رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته در دیدار با مسئولان نظام، یکی از چند پهلوترین سخنرانی های خود را ایراد کرد. محور این سخنرانی تنش رو به افزایش میان ایران و امریکا بود که با لغو یکسویه برجام از سوی امریکا و آغاز و تشدید تحریم ها آغاز شد و ادامه دارد. آشکارترین نمود این تنش، فعلا وضع اقتصادی ایران است که سیستم مافیائی غارت و فساد و اختلاس دوران احمدی نژاد سوار بر آن می تازد. چنان که در بدترین شرایط اقتصادی حاضر نیست ارز صادراتی را به ایران برگرداند.

آقای خامنه ای در سخنرانی خود گفت:

«بعضی در داخل میگویند مذاکره چه عیبی دارد؟ مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است. مذاکره یعنی معامله و داد و ستد اما آنچه در نظر آمریکاست، نقاط قوت ماست. میگویند مذاکره کنیم درباره‌ی سلاح دفاعی شما که چرا موشکی با فلان برد میسازید؛ این برد را کم کنید که اگر شما را زدیم نتوانید پایگاه ما را بزنید و جواب بدهید! معلوم است که هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری درباره‌ی نقاط قوت خود معامله نمیکند. یا مثلاً میگویند درباره‌ی عمق راهبردی‌تان در منطقه صحبت کنیم؛ یعنی این را از دست بدهید. پس اصل مذاکره غلط است، حتی با آدم حسابی. اینها که آدم حسابی هم نیستند و به هیچ چیز پایبند نیستند. البته هیچ‌کس در عقلای ما هم دنبال مذاکره نیست. »

در این سخنان واقعیاتی نهفته است که نباید و نمی توان آن را انکار کرد. از جمله خواست های امریکا که آقای خامنه ای به آن اشاره کرد. اما، مگر امریکا تقریبا با همین هدف با رهبر کره شمالی مذاکره نکرد؟ مگر هرچه در مذاکره، طرف مقابل گفت باید پذیرفت؟ مگر رهبر کره شمالی پذیرفت؟ یا روسیه که با امریکا مذاکره می کند، تن به کاهش قدرت اتمی خود در برابر امریکا داده و یا میدهد؟ عمق راهبردی که رهبر جمهوری اسلامی مطرح می کند حضور در یمن و لبنان و عراق و سوریه است. در این زمینه نیز زبان دیپلماتیک آنست که شما (امریکا) چرا در عراق و سوریه و افغانستان حضور دارید؟ در زمینه موشکی هم استدلال همین است. یعنی توان موشکی وقتی سئوال برانگیز است که کشور دارنده این توان سلاح اتمی هم دراختیار داشته باشد. ایران که چنین سلاحی ندارد. بنابراین چرا باید برُد موشک هایش را کم کند؟

این که کسی از مقامات الان موافق مذاکره نیست به این دلیل است که اوضاع داخلی و حکومتی خراب است، وحدتی میان مردم و حکومت وجود ندارد و اعتماد ملی به حکومت نیز بکلی رنگ باخته است. موشک سرجایش خودش محفوظ، برای این بحران داخلی باید چاره ای اندیشید تا شرایط مذاکره فراهم شود. یعنی برای پشت جبهه خراب و چند پارچه نظام باید فکری کرد. برای نمونه چرا جای محمد خاتمی در میان ریز و درشتی که برای این دیدار دعوت شده بودند خالی بود؟ چرا به فاجعه حصر خاتمه داده نمی شود تا موسوی و کروبی هم در چنین دیدارهائی حضور داشته باشند؟

اما در سخنرانی آقای خامنه ای دو نکته مهم دیگر هم وجود دارد: نخست این که ایشان درجریان پیام بده و پیام بگیر با واسطه و غیر مستقیم با امریکا هست و به همین دلیل معتقد است جنگ نمی شود و دوم این که عملا اصل مذاکره را پذیرفته است اما نه با دولت کنونی امریکا و این پیامی است برای انتخابات آینده ریاست جمهوری امریکا و ورود کس دیگری غیر از ترامپ به کاخ سفید!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: