ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

26 اردیبهشت  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

جدال بر سر شهرداری استانبول

شکست حزب حاکم ترکیه

یکبار دیگر تکرار خواهد شد؟

 
 
 
 
 

 

انتخابات شهرداری های ترکیه که اکنون با اعلام ابطال نتیجه آن در استانبول و تجديد آن همراه شده یک رویداد مهم در این کشور است.

همانگونه كه مى دانى اين ابطال و تجديد فقط در مورد شهردار استانبول اعمال و تحميل شد، نه نتايج شهردارى هاى بخش هاى استانبول و شوراى شهر.

مردم هر سه برگه مربوط به انتخاب ١- شهردار استانبول و ٢- شهردارهاى بخش ها و ٣- شوراى شهرى را در يك پاكت گذاشته و به صندوق انداخته بودند و تمامى اين پاكت ها از جانب يك هيئت باز و شمارش و تصنيف شد. شهر استانبول شامل ٣٩ بخش است. از اين تعداد حزب حاكم شهردارى ٢٥ بخش را كسب كرد و مخالف ها ١٤بخش را. بعلاوه حزب حاكم اكثريت شوراى شهرى را نيز كسب كرد. و تنها جايى را كه باخت شهردار كل استانبول بود. به همين جهت حزب حاكم هيچ اعتراضى به نتايج بخش ها و شوراى شهر نكرد، تنها اعتراضش به نتايج بزرگ شهر بود كه اكرم امام اوغلو از نامزد حزب حاكم، بن على ايلديريم (نخست وزير پیشین و رئيس سابق مجلس) پيشى گرفت و با اختلاف حدودا ١٤ هزار راى (از ١٠.٥ ميليون واجد شرايط استانبول) پيروز شد.

حزب حاكم اعتراض كرد و شوراى عالى انتخابات كه كاملا تحت نظارت دولت در اقدامى كاملا غيرقانونى نتايج انتخاب شهردار استانبول را باطل و فرمان تجديد انتخابات (فقط تجديد انتخابات شهردار استانبول) را داد.

نكته اينجا است كه پس از لغو اعتبارنامه اكرم امام اوغلو هر روز بر محبوبيتش نزد مردم استانبول اضافه مى شود. مردم تركيه بنا به فرهنگ و خصوصا اعتقادات دينى همواره از مظلوم و در واقع از فردى كه در حقش اجحاف شده حمايت مى كنند. شواهد نشان میدهد که در انتخابات ٢٣ ژوئن (دوم تير) مجددا اكرم امام اوغلو و اين بار با راى بالاترى انتخاب خواهد شد. بويژه اينكه برخى از احزاب كه در انتخابات نامزد مستقل معرفى كرده بودند و مجموعا و حداقل ١٨٠ هزار راى كسب كردند اعلام نمودند كه در انتخابات ٢٣ ژوئن نامزدى معرفى نمى كنند و اين به معناى افزايش حداقل ١٨٠ هزار (علاوه بر آن ١٤ هزار) به آراى اكرم امام اوغلو مى باشد. حزب كمونيست تركيه نيز از اعلام نامزد مستقل منصرف و حتى در صورتيكه سياست تحريم را پيش گيرد بخش بزرگى از هوادارانش راى به اكرم امام اوغلو خواهند داد. تعداد آراى اين حزب در انتخابات ٣١ مارس در استانبول حدودا ١٥ هزار بود. بر اساس آخرين نظرسنجى ها اكرم امام اوغلو با اختلاف ٥٪؜ پيروز خواهد شد كه اين معادل تقريبا ٥٠٠ هزار راى است. رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" همیشه گفته است که "پيروزى در استانبول بمعناى پيروزى در تركيه است." و حالا باید دید اگر نتیجه تجدید انتخابات شهردار استانبول همان نتیجه اول و با آراء بیشتر بشود او چه واکنشی از خود نشان خواهد داد. آیا با پیش بینی نتایج انتخابات جدید، حزب حاکم از هم اکنون برای جلوگیری از شکست خود دست به چه مانورهائی خواهد زد تا صحنه را نبازد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: