ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 اردیبهشت  1398

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سایه های جنگ کمرنگ شدند

میان پوتین و پمپئو

چه تفاهمی بر سر ایران شد

 
 
 
 
 

 

رسانه های روسیه گزارش دادندد که پمپئو وزیر امور خارجه امریکا پس از دیدار و مذاکره با پوتین، سفر خود به سوچی و این گفتگو را بسیار مفید ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کرده که پوتین و ترامپ بزودی در حاشیه کشورهای گروه 20 در ژاپن با یکدیگر بر سر مسائل مهم جهانی با هم گفتگو کنند. او در ادامه همین ارزیابی از سفرش به روسیه تاکید کرده که بر سر مسئله ایران نیز با پوتین گفتگو کرده است.

نه مقامات روسیه و نه پمپئو تاکنون نگفته اند که چه گفتگوئی با یکدیگر در باره ایران داشته اند و به چه نتیجه ای رسیده اند، اما کاهش سریع سخنان تهدید آمیز – عمدتا از سوی امریکا- و حتی پرهیز نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از سخنان تحریک آمیز، چند ساعت پس از خروج پمپئو از روسیه و گفتگوی تلفنی با وی نشان میدهد که فعلا از هر سو قرار است فیتیله های جنگی پائین کشیده شود. باید دید کاهش تنش نظامی به کاهش تحریم ها و فراهم آمدن زمینه مذاکرات دو جانبه میان ایران و امریکا هم می شود؟ کاهش تحریم ها و بازگشت عملی به تعهدات قید شده در قرار داد "برجام"، حتی اگر با اعتراف امریکا به اشتباه خروج از برجام هم در این مرحله همراه نباشد مهم ترین گام است.

در چارچوب همین ارزیابی از کاهش تنش نظامی، می توان تشدید تلاش های عراق برای میانجیگری میان طرفین ایران و امریکا را نیز در نظر گرفت. همچنان که گفتگوی تلفنی پمپئو با پادشاه عمان را. عمان کشور مهمی در منطقه نیست که وزیر خارجه امریکا، پس از بازگشت از روسیه و دیدار با پوتین تماس با پادشاه آن را ضروری بداند، مگر برای دادن و رساندن پیامی به ایران و اتفاقا انگیز این تماس تلفنی نیز همین باید باشد، بویژه که پادشاه عمان در سالهای اخیر پل ارتباط های مهم ومحرمانه میان رهبر جمهوری اسلامی و امریکا بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا درباره این گفتگوی تلفنی بیانیه ای صادر کرد و در آن تاکید کرد:

«مایکل پامپئو از سلطان قابوس بابت همکاری‌های عمان با آمریکا و نقش مؤثر این کشور در گفتگوهای منطقه‌ای تشکر کرد.»

آن اطمینان خاطری که رهبر جمهوری اسلامی در دیدار چند روز پیش خود با کارگزاران نظام داد و تاکید کرد که جنگی رخ نخواهد داد، برخاسته از دریافت اطلاعاتی که در بالا حدس زده ایم بود!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: