منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 فروردین ماه 1398

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب اخبار فرهنگی – هنری

 

هیچ حاکم و پادشاه و صاحب قدرتی تا آن زمان که بر تخت و منبر و صندلی قدرت تکیه زده به عقلش هم نمی رسد که بعد از مرگ همه آن جلال و شکوهی که در اطرافش ساخته شده فرو می ریزد و با تغییر نظام حاکم، اگر شانس بیآورد سنگ قبرش را از جا نمی کنند. سرنوشت سنگ قبر ناصرالدین شاه در شاه عبدالعظیم که خود را سلطان صاحبقران و سایه خدا میدانست و یا قبر رضاشاه در شاه عبدالعظیم و دیگر صاحبان قدرت در دوران خود را مرور کنید.

اگر درسی را صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی از تابلو مراسم سلام فتحعلی شاه قاجار در تهران باید بگیرند، همین درس است. این تابلو در نمایشگاه نگارستان میدان بهارستان به نمایش گذاشته شده بود. بیش از صد تن از شاهزادگان قاجار در این تابلو که توسط «محمد علی نقاش‌ باشی» کشیده شد به صف شده اند تا به شاه دوران بگویند نواده های او برای جانشینی بسیارند! اما به یک چرخش چرخ نیلوفری نه فتحعلی شاه بر جای ماند و نه مظفرالدین شاه و نه ناصرالدین شاه و نه احمد شاه و نه ولیعهدها و نواده ها و ...

این تابلو روی گچ کشیده شده و توسط ایتالیائی ها که حدود سال 1315 وارد ایران شده و بسیاری از آثار تاریخی را مرمت کرده بودند، با ایجاد یک بستر گچی در قالب 55 قطعه از دیوار جدا شده و به مقبره‌ "شاه سلیمان" منتقل شد. در سال 1353 با موافقت محمد رضا شاه و به همت همسرش فرح این تابلو به موزه‌ نگارستان (موزه‌ قرآن کنونی در تهران) انتقال داده شد. پس از انقلاب 57 یعنی در سال 1383 به کاخ گلستان منتقل شد و سرانجام در سال 94 به باغ نگارستان منتقل و پس از مرمت، از نوروز 1396 بازدید عمومی آن آزاد شد. البته پس از پرداخت چهار هزار تومان بلیت ورودی!

 

عاشق‌ترین متروکه تهران

https://www.isna.ir/news/98012007603/

فیلم کوتاه «خاز» توقیف شد

https://fararu.com/fa/news/395735

فیلترینگ چه اثری بر استفاده از تلگرام داشت؟

http://etedaal.ir/fa/news/220608

واکنش سعید روستایی به سانسور فیلمش / تصویر

http://etedaal.ir/fa/news/220618/

از شیر مرغ تا گوسفند زنده را در اینترنت پیدا کنید

http://aftabnews.ir/fa/news/357240/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: