ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 اسفند ماه  1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 16 اسفند

عقب نشینی گام به گام

ایران و امریکا 

برای لغو تحریم و غنی سازی

 
 
 

 

 

بدترین نوع خبر رسانی و یا خبر منتشر کردن، زمانی است که چند خبر حاشیه ای را در دل یک خبر اصلی بگنجانند و خواننده و شنونده سرگردان بماند که اصل خبر چیست؟ از آن بدخیم تر، روشی است که در سالهای اخیر در رسانه های فارسی  زبان داخل و خارج رواج یافته. یعنی یک یا دو و گاهی سه مفسر را اغلب بدلیل همسوئی که با سیاست های آن رسانه دارند بعنوان مهمان دعوت می کنند و آنها با نظرات خود این آش را هم می زنند. بدخیم تر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که هم خبر رسانی اش آلوده به انواع نادرستی ها و همسوئی با سیاست های حکومتی است و هم تکنیک کار خبریشان آلوده به ناآگاهی از فوت و فن حرفه خبرنگاری و گزارشگری و آلوده به صفات و گاه الفاظ توهین آمیز که این مجموعه طی 40 سال اعتباری برای این رسانه باقی نگذاشته است.

حال بازگردیم به یک خبر که در روزهای گذشته گرفتار در همین چنبره ای بوده که در بالا اشاره شد. خبر اینست که دو هفته پیش قرار بود 5 کشور از مجموع 6 کشور برجامی تشکیل جلسه بدهند و ضلع ششم که امریکا باشد هم بعنوان مهمان در این اجلاس شرکت کند. یعنی امریکا بدون لغو تحریم ها عملا به برجام باز گردد. یعنی ابتدا پایش را لای در بگذارد و سپس با فشار در را باز کرده و بار دیگر عضو برجام شود. ایران بدرستی این پیشنهاد را نپذیرفت. این به معنای ترک مذاکره نبود اما رسانه های غربی آن را ترک مذاکره و شکست سیاست مذاکره تبلیغ کردند. گام دوم در جریان اجلاس شورای حکام اتمی که قرار بود قطعنامه ای علیه فعالیت های اتمی ایران صادر کند برداشته شد. در این گام ایران و کشورهای اروپائی برجام که امریکا را هم نمایندگی می کردند به این تفاهم رسیدند که امریکا در گام اول بخشی از تحریم ها را لغو کند و سپس برای لغو بقیه تحریم ها در جلسه برجام بعنوان مهمان شرکت کند با این تعهد که مذاکرات آن جلسه به لغو همه تحریم ها بیانجامد و یا حداقل امریکا متعهد به لغو آنها طی زمان معینی –با توافق ایران و بقیه- بشود. شواهد نشان میدهد که ایران نیز کاهش بخشی از غنی سازی را همزمان با عقب نشینی محدود امریکا از تحریم ها (تا اجلاس برجام و حضور امریکا بعنوان مهمان در آن) پذیرفته است. این طرح یعنی عقب نشینی همزمان، گام به گام و مرحله ای دو طرف که خواه نا خواه راستی آزمائی دو طرفه (لغو تحریم ها و لغو غنی سازی های اخیر) نیز در آن گنجانده می شود. این همان پیشنهادی بود که نماینده روسیه در "وین" و بدنبال وی، معاون وزارت خارجه روسیه نیز طرح کرده بودند.

 تفاهم بر سر این گام دوم موجب شد تا شورای حکام قطعنامه ای علیه فعالیت های اتمی ایران صادر نکند. قطعنامه ای که در صورت تصویب آن، پرونده فعالیت اتمی ایران بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل می رفت. یعنی بازگشت به دوران پیش از برجام. در میانه همین جلسه شورای حکام که در جریان تفاهم بدست آمده بودند، قرار شد در فروردین ماه بار دیگر مدیرکل آژانس اتمی برای راست آزمانی از فعالیت های غنی سازی راهی ایران شود. شاید برای آگاهی از چگونگی اجرای تعهدی که ایران نیز همزمان با لغو بخشی از تحریم ها پذیرفته است.

بخش مهمی از تکان خوردن بازار ایران در همین چند روز اخیر و کاهش قیمت دلار و قاطع تر شدن اظهار نظرها و سخنان روحانی در باره لغو تحریم ها و فشار برای تصویب کامل "فاتف" و امید به گشایش در بحران اقتصادی و رها شدن گلوی اکثریت مردم ایران از زیر فشار پنجه های تحریم در همین تفاهم و امید به کامل تر شدن ناشی از همین تفاهم است. رویدادی که میتواند مشوق مردم برای شرکت در انتخابات 1400 شود و شانس تائید صلاحیت فردی از میان نامزدهای 1400 که ادامه دهنده سیاست خارجی روحانی- ظریف باشد را بدنبال داشته باشد.

این فشرده و خلاصه ایست که از میان انواع خبرهائی که 3 روز اخیر در باره این مسائل منتشر شده استخراج کرده ایم. دو گزارش در این زمینه را نیز بصورت مستقل در همین شماره پیک نت منتشر کرده ایم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 مارس 2021

 
 

اشتراک گذاری: