ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اسفند ماه  1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه با همسر مصری قاشقچی

قاشقچی به اصلاحات بن سلمان

در عربستان امیدوار بود!

 
 
 

 

 

اندکی پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ ، یک زن مصری به نام حنان العتر با انتشار متن و عکس‌هایی در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد تا لحظه ناپدید شدن قاشقچی، همسر او بوده است.

حنان که متولد مصر است، اخیرا با "یورو نیوز" مصاحبه کرده و نکات تازه ای را درباره قاشقچی، قتل او در سفارت عربستان در استانبول و ازدواجشان گفته است .

او ۲۲ سال مهماندار هواپیمایی امارات بود و پس از گذراندن دوره آموزش خبر‌نگاری در روزنامه اماراتیِ البیان مشغول کار شد.

خلاصه نکاتی از این مصاحبه را می خوانید:

من رسانه‌های عربی را مدام رصد می‌کنم و به ویژه برخی از نویسندگان مطرح این رسانه‌ها را دنبال می‌کنم؛ جمال نیز یکی از این نویسندگان بود که من مخاطب آنها بوده یا هستم. ما در حاشیه نشست رسانه‌های عربی در سال ۲۰۰۹ با هم آشنا شدیم. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ ما همدیگر را در امارات عربی متحده ملاقات می‌کردیم و در این مدت او هر مقاله‌ای را که می‌نوشت، پیش از انتشار با من در میان می‌گذاشت و به نظرات من در مورد آن بسیار اهمیت می‌داد تا این که به بحرین منتقل شد و از آنجا به آمریکا گریخت . به محض ورود به ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ با ارسال پیامکی از یک شماره تلفن آمریکایی از من خواست که در آمریکا به دیدنش بروم.  برای من که مهماندار هواپیمایی امارات بودم کار دشواری نبود. در مارس سال ۲۰۱۸ در نخستین حضورم در واشنگتن، تولد او را در شرایطی که از همسر سومش "علا" جدا شده بود جشن گرفتیم. در همان مهمانی جمال من را به عنوان دوست نزدیک خود به حاضران معرفی کرد .

یورونیوز: شما در گفتگویی که پیش از این مصاحبه میان ما انجام شد، اشاره کردید که همچنان علامت سوال‌هایی در مورد نقش ترکیه در قتل همسرتان در ذهنتان وجود دارد، از جمله خانم ترک‌تباری به نام خدیجه چنگیز که از زمان مفقود شدن آقای خاشقجی صحنه‌گردان ماجرا بوده است. این خانم مدعی است که نامزد آقای قاشقجی بوده و در تدارک ازدواج رسمی با هم بوده‌اند، درست زمانی که تنها چند ماه از ازدواج شما و آقای قاشقجی گذشته بوده است.

حنان العتر: من این خانم را نمی‌شناسم و همسر من هم چیزی در مورد این خانم و زن دیگری به من نگفته بود.

در مورد نقش ترکیه باید این نکته را نیز یادآوری کنم که جمال قصد اقدام برای اخذ پناهندگی سیاسی از آمریکا نداشت چون اشتیاقی برای این که به عنوان یک مخالف سیاسی حکومت سعودی به شمار برود، نداشت. پس تصمیم گرفت تا از طریق خرید ملک در ترکیه گذرنامه این کشور را به دست بیاورد تا ابتکار عملش بیشتر شود. اما یک روزنامه‌نگار ترک که در مه ۲۰۱۸ با جمال در استانبول دیدار کرده به او توصیه کرده بود که این کار را نکند چون که ترکیه پناهگاه امنی برای او نیست. صحبت‌های این جلسه توسط اطلاعات ترکیه ضبط شده و روزنامه‌نگار ترک پس از ناپدید شدن همسرم تحت پیگرد قرار گرفت. سوال من این است که اگر سازمان اطلاعات ترکیه شوهر من را تحت نظر داشته، چرا از او محافظت نکرده است؟ همچنین چرا اطلاعات ترکیه پس از مفقود شدن او با من تماس نگرفته و خبر نداده است؟

یورونیوز: به نظر شما دلیل اصلی شکافی که بین جمال خاشقجی و حکومت عربستان سعوی ایجاد شد، چه بود؟

حنان العتر:  او از مخالفت تند و تیز با پادشاهی عربستان اجتناب می‌کرد. او میانه رو بود و نمی خواست به عنوان یک مخالف جدی حکومت عربستان سعودی طبقه‌بندی شود.

صادقانه بگویم، جمال از روی کار آمدن بن سلمان استقبال کرد و به او خوش‌بین بود زیرا او را جوانی می‌دانست که فرصت اصلاحات در صحنه سیاسی عربستان را خواهد داشت و امیدوار بود که بن سلمان عربستان را دموکراتیک ‌تر و از طریق مبارزه با فساد، اقتصاد و سیاست این کشور را شفاف‌ تر کند و از نظرات خیرخواهانه مردم در اداره کشور استقبال و استفاده کند. شاید اگر نماینده‌ای از جانب حکومت سعودی با او ملاقات می‌کرد، او از نظر من آمادگی این را داشت که به آغوش پادشاه سعودی بازگردد. حتی در طول سفر سال ۲۰۱۸ محمد بن‌سلمان به واشنگتن او مشتاقانه منتظر بود تا از اطراف ولیعهد سعودی با او تماس بگیرند و ترتیب یک جلسه مشترک را بدهند. جمال بارها به من گفته بود که قصد ندارد از دایره حکومت سعودی خارج شود و با به راه انداختن جار و جنجال خود را به عنوان مخالف این حکومت مطرح کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 مارس 2021

 
 

اشتراک گذاری: