ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اسفند ماه  1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نامه علی مطهری به نمایندگان مجلس

مجمع مصلحت هم مجلس سنا

و هم شورای نگهبان شده است!

 
 
 

 

 

علی مطهری نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس درباره دو لایجه پالرمو و سی‌اف‌تی (فاتف) نوشته و در آن اشاره به تبدیل مجمع مصلحت به مجلس سنا کرده است. او که خود در مجلس دهم نایب رئیس دوم بود در نامه خود نوشته است:

«درخصوص دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته‌اید و از تصویب این دو لایحه ابراز نگرانی کرده‌اید. قطع‌نظر از اینکه تصویب این دو لایحه به نفع کشور است یا نه، که البته من معتقدم به نفع کشور است، پرسش اساسی این است که چرا کار مجلس در طول دو دوره اخیر باید به التماس از مجمع بکشد. غیر از مواردی که مجلس باوجود مخالفت شورای نگهبان بر نظر خود اصرار می‌ورزد و مجمع باید بدون دست‌بردن در مصوبه مجلس داوری کند، طبق قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام حق دیگری برای ورود به روند قانون‌گذاری ندارد. ولی امروز مجمع با تشکیل «هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» می‌تواند هر مصوبه‌ مجلس را به بهانه عدم انطباق با یک سیاست کلی متوقف کند؛ بلایی که بر سر دو لایحه مذکور آمد.

حتی مواردی بوده است که مجمع در مصوبه مجلس دست برده و از نظر خود اصلاح کرده است. در‌ واقع مجمع تشخیص، هم شورای نگهبان دوم شده است و هم مجلس سنا. این رویه جایگاه مجلس را تنزل داده است و مردم می‌گویند مجلس در موارد مهم کاره‌ای نیست و تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شود. باید این رویه که فقط چند سال از عمر آن می‌گذرد و قبلا این‌گونه نبود، برچیده شود.

چند ماه پیش رهبر گرامی انقلاب که انتقاد من را به این رویه دیده بودند، به اینجانب پیغام دادند که نظرت را درباره این موضوع بنویس. من هم نوشتم و ارسال کردم و امیدوارم این رویه منسوخ شود. ضروری است که این موضوع را پیگیری کنید و استقلال مجلس را در این خصوص بازگردانید.

سیاست‌های کلی نظام عین قانون اساسی یا متمم قانون اساسی نیست، لذا در عرض قانون‌ اساسی نیست. بنابراین مغایرت یک مصوبه با یک سیاست کلی به معنی مغایرت با قانون اساسی نیست. کثرت بیش از حد سیاست‌ها نیز باعث شده است که به آسانی هر مصوبه‌ای را بتوان مغایر با یک سیاست کلی اعلام کرد.

دبیرخانه مجمع وقتی با مصوبه مجلس موافق نیست گاهی آن‌قدر معطل می‌کند و آن را در دستور کار قرار نمی‌دهد تا طبق آیین‌نامه مجمع پس از یک سال نظر شورای نگهبان اعمال شود. در نتیجه مجلس از حیّز انتفاع ساقط می‌شود و مردم می‌گویند مجلس کاره‌ای نیست، تصمیمات در جای دیگر گرفته می‌شود. نمونه آن سرنوشت دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 مارس 2021

 
 

اشتراک گذاری: