ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 اسفند ماه  1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 23 اسفند

دیپلماسی یا جنگ

گره برجام با کدام دندان باز می شود؟

 
 
 

 

 

اسرائیل برای جلوگیری از توافق همزمان ایران و امریکا برای لغو تحریم ها و کاهش غنی سازی تا سطح مندرج در "برجام" با تمام امکاناتش وارد عمل شده است. از یکسو خود را آماده حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران می کند و از این طریق امریکا را تحت فشار گذاشته و از سوی دیگر دست به یک تهاجم دیپلماتیک زده تا کشورهای اروپائی عضو برجام را با خود همراه کند. (در این مورد مراجعه کنید به ترجمه مقاله روزنامه یونگه ولت که در همین شماره پیک نت منتشر شده است.) جدی بودن توافق ایران و امریکا را می توان از روی تشدید این دو اقدام اسرائیل حدس زد. اگر ایران نتواند با مهارت و تمرکز  کامل روی بندی که همه چشم بدان دوخته اند حرکت کند، قافیه را خواهد باخت. به نظر می رسد که در راس نظام این خطر و این حساسیت درک شده و آمادگی نظامی و سیاسی (دیپلماتیک) بر رجز خوانی تبلیغاتی غلبه کرده است. آژیر خطری که دو شب پیش در منطقه سازمان انرژی اتمی ایران به صدا در آمد، تمرینی بود برای غافلگیر نشدن. همچنان که سخنان روحانی در جلسه کابینه برای تفاهم گام به گام با اصطلاح (جزء به جزء عقب نشینی شود ما هم جزء به جزء عقب نشینی می کنیم، کامل عقب نشینی شود، ما هم کامل عقب نشینی می کنیم!) نشان از علائم تلاش برای حل دیپلماتیک بحران دارد. رهبر جمهوری اسلامی نیز در تازه ترین سخنرانی خود که خلاف گذشته ها، با پرخاش و توهین و تهدید همراه نبود، نرمشی احساس می شد که همآهنگ بود با نرمش روحانی!

البته در این میان هنوز سردارانی مانند سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس رجزخوانی های خود را می کنند که اگر کسی بخواهد آنها را جدی بگیرد، از این نقطه نظر است که خطر ضربه نظامی اسرائیل همانقدر جدی است که تهاجم دیپلماتیک رهبری اسرائیل تا حد سفر رئیس جمهور اسرائیل به آلمان، فرانسه و اتریش جدی است.

قاآنی خطر اسرائیل را با این تهدید و رجزخوانی به سبک تعزیه عاشورا پاسخ داد:

«اسراییل امروز به دور خودش دیوار می‌کشد. اما مطمئن باشد که ما آن دیوار را هم خراب خواهیم کرد. مریدان مکتب شهید سلیمانی استخوان‌های آمریکا را درهم می‌شکنند.» این رجز خوانی خلاف تلاش دیپلماتیک روحانی برای برحذر داشتن امریکا از افتادن به دام ماجراجوئی اسرائیل برای حمله نظامی به ایران بود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 مارس 2021

 
 

اشتراک گذاری: