ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 بهمن  1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

زنگ بیداری در جبهه راست ج. اسلامی

مرتضی نبوی: بجای بگیر و ببند

باید دولت را الکترونیک کرد!

 
 
 

 

 

مرتضی نبوی، از باقی ماندگان نسل اول جبهه راست جمهوری اسلامی  است که حالا یک بنیاد اقتصادی را اداره می کند، در گذشته مدیر مسئول روزنامه رسالت بود و اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت. از آغاز تشکیل جامعه مهندسان که یک تشکل دست راستی است، او و "باهنر" در کنار هم رهبری این انجمن را که متحد حزب موتلفه اسلامی است بر عهده داشته اند. او نیز به نسبت گذشته، نظراتش اندکی متحول شده و آنچه می خوانید و بخشی از تازه ترین مصاحبه اوست محصول همین تحول است.

 

یکی از مولفه های حکمرانی خوب، حاکمیت قانون است. در کشور ما قوانین مرتب تغییر می کنند. نظام اداری ناکارآمد، پوسیده و توام با فساد و رشوه است. راه حل آن هم مشخص است و با بگیر و ببند مشکل حل نمی شود، بلکه با فناوری جدید IT، ICT  و دولت جامع و یکپارچه الکترونیک می توان این مشکل را حل کرد.

نظام مالیاتی از سال 88 قرار بوده یک نظام جامع مالیاتی باشد که پایلوت آن از کانادا تهیه و فرانسوی ها نظام را پیاده کرده اند، اما بعضی افراد که در بدنه نظام مالیاتی هستند، اجازه ندادند این نظام آنطور که پیش بینی شده بود، محقق شود. هر دولتی با وجود این نظام حقوقی و اداری از کارآمدی لازم برخوردار نخواهد بود.

اکثر کشورهای دنیا به منابع سرمایه ای خود مثل درآمد نفت وابسته نیستند، بلکه با درآمدهای مالیاتی اداره می شوند و دولتی که متکی به مالیات است، باید رضایت مردمی که مالیات پرداخت می کنند را جلب کند.

در ایران پنجاه سال است که دولت ها با اتکاء به درآمدهای نفتی در بودجه سر اقتصاد کشور بلا آورده، وضعیت اقتصادی را بدتر کرده و قدرت خرید مردم را کاهش می داده اند، البته سال قبل و امسال که دولت دسترسی کمتری به دلارهای نفتی داشت، تولید در کشور شکل گرفت و دولت می گوید رشد اقتصادی داشته است.

نبوی که خود عضو مجمع تشخیص مصلحت است درباره تاثیر عوامل بیرون از دولت در مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با پیوستن ایران به لوایح باقی مانده FATF گفت:  FATF  شامل چهار لایحه بوده که دو لایحه آن درباره جلوگیری از سوءاستفاده مالی، پولشویی و شفافیت مالی در مجلس تصویب و در مجمع تشخیص مصلحت هم تایید شده است. درباره دو لایحه دیگر گفته شد که نپیوستن به آنها مانعی برای بهتر شدن وضعیت معیشتی مردم می شود. باید اشاره کرد که در لیست سیاه قرار گرفته ایم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 16 فوریه 2021

 
 

اشتراک گذاری: