ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 دی 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نه ترامپ و نه بایدن

زیر پوست امریکا، خواست

تحولات و اصلاحات رشد کرده 
 
 

 

 

بحران های اجتماعی آمریکا فراگیر شده اند و اعتراضات اجتماعی شدت یافته است. این بحران ها در روند و نتایج آخرین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به نحو خشنونت آمیزی ظاهر شدند.

در کنار خشونت های اجتماعی، خواست های سوسیالیستی در سراسر کشور با حضور برنی سندرز، کاندیدای اولیه دموکرات ها و حمایت گسترده از وی نمایان شد. هر چند سندرز به عقب رانده شد اما واقعیت ها همچنان پابرجا هستند. 40٪ آمریکایی های زیر 30 سال در ایالات متحده به سوسیالیسم رأی دادند. دو نماینده دیگر به چهار نماینده سوسیالیست کنگره آمریکا اضافه شدند و هم اکنون جناح های سوسیالیست در مجالس قانونگذاری 15 ایالت این کشور حضور دارند. وجود افراد ترقیخواه در شورای شهرهای واشنگتن، بالتیمور و لس آنجلس نوید تغییرات جدی را می دهد. حزب کمونیست آمریکا توانست تظاهرات صد هزار نفری در این کشور را سازمان دهد.

روزنامه دست راستی واشنگتن پست سه شنبه اعلامیه یی را از یک گروه راستگرای افراطی در ایالت اوهایو چاپ کرد که در آن از ترامپ خواسته شده بود نتایج انتخابات را باطل و با اعلام حکومت نظامی و زیر نظارت ارتش آمریکا انتخابات مجدد برگزار کند.

 چندین دهه حاکمیت نولیبرالیسم اقتصادی و جهانی سازی، و حاکمیت الیگارشی مالی به چنان شکافهای ژرف اجتماعی در آمریکا منجر شده که با ترک مسالمت آمیز ریاست جمهوری از سوی ترامپ آتش نارضایتی قشرهای گسترده ی اجتماعی را خاموش نخواهد شد. اگر رویدادی غیرمنتظره به صورتی خشونت آمیز در زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ رخ ننماید، تلاطمی که در بستر جامعه ی امریکا در جریان است نماینده ای در حاکمیت خواهد یافت.

رویکرد انتخاباتی حزب دموکرات در انتخابات اخیر همانند انتخابات ۴ سال پیش جز طرد خواست های ترقیخواهانه و راندن نماینده ی آنها برنی سندرز و در عوض بالا کشیدن جو بایدن، نماینده ی ادامه ی سیاست های نولیبرال چند دهه ی اخیر، نبوده است. رویکردی که نشان میدهد که رهبران این حزب شکست سیاستهای چند دهه پیشین را درک نکرده و در پی چاره اندیشی و تن دادن به دگرگونی های اساسی در ساختار اقتصادی امریکا نیستند.

اما ترامپیسم و دولت ترامپ که نماینده ی بخشی از سرمایه داری آمریکا است در پی نجات سرمایه داری بوسیله ی حمایت دولتی بوده است. جنگ تجاری با چین و اعمال تعرفه ها، بازگرداندن مشاغل با اعمال فشار به شرکتهای بزرگ چند ملیتی بویژه فعال در زمینه ی فن آوری اطلاعات (گوگل، مایکروسافت، اپل و ...)، خارج شدن آمریکا از توافق های بازار آزاد و نظایر آن همه در عمل برخلاف شعار «بازار آزاد» حمایت دولت از سرمایه بود. «بازگرداندن دوباره ی عظمت آمریکا» پوسته ی سیاسی این سرمایه داری دولتی است که در عرصه ی جهانی در مسیر جنگ سرد با چین حرکت میکند.

همه گیری کرونا و سیاستهای شکست خورده ی دولت ترامپ به حزب دموکرات فرصت داد تا با اختلاف ناچیز در انتخابات اخیر پیروز شود. برنامه ی انتخاباتی دموکراتها و سرسختی شان در تن ندادن به خواست های مترقی که در سطحی گسترده در جامعه جریان دارد و تصویر خود را حتی در چارچوب بسته ی سیاست دو حزبی ایالات متحده در چهره ی کسانی مانند سندرز یافته، نشان میدهد که زمین لرزه های اجتماعی و سیاسی در امریکا نزدیک است.

هیات حاکمه ی آمریکا یا باید تن به فشار روزافزون از پایین داده و دست به اصلاحات اقتصادی و اجتماعی گسترده بزند یا در بیرون جنگ با چین را دنبال کند و همانند ترامپ سیاست منجر به تشدید تعمیق شکافهای اجتماعی را ادامه دهد. خشونت ها و در گیری های خیابانی اخیر میان رای دهندگان به ترامپ و مخالفان او ادامه ی بحرانی است که سرمایه داری نولیبرال در  امریکا و جهان پدید آورده است. در پاسخ به این شورشها و سیل نارضایتی عمیق اجتماعی و در نبود برنامه یی برای اصلاح نظام اقتصادی، چه بسا جنگ داخلی در آمریکا و فروپاشی تدریجی آن نه گمانی دور که سیلی بنیان کن باشد. خطر شورشهای گسترده اروپا را هم تهدید میکند وشاید سکوت چین و روسیه در برابر تحولات آمریکا به معنی انتظار چنین حوادثی است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 دسامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: