ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 آذرماه 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

"چوبایس" رفت! (تفسیر ایرج گلفام)

درانتظار سمت گیری اقتصادی

مشابه اقتصاد چین در روسیه

 
 
 

 

 

در اقدامی که شاید آغاز چرخش به سمت پیروی از سیاست های اقتصادی چین باشد، هُلدینگِ "روس نانو" به همراه برخی از سازمان ها، بنگاه های و صندوق های سرمایه گذاری روسیه از جمله بنگاه سرمایه گذاری "سکولکوف" به ریاست "چوبایس" به سازمان تحت نظارتِ دولت یعنی سازمان توسعۀ ملی روسیه منتقل میشوند.

از 3-2 ماه پیش اخباری جسته و گریخته در مورد تلاش دولت جدیدِ روسیه با هدایتِ آقای بِلااوسوف معاون اول(میشوستین)  نخست وزیر روسیه برای حل اختلافات با آناتولی چوبایس چهره قدرتمند اقتصاد سرمایه داری در روسیه بگوش میرسید  اما تصور بر آن بود که چوبایس را مانند دو دهه گذشته نخواهند توانست از جایش تکان بدهند. در محافل اقصادی و سیاسی روسیه دیدار چند هفته پیش 5 سفیر مستقر در روسیه به ریاست سفیر انگلستان با آناتولی چوبایس را حمایت از وی ارزیابی کردند. رهبر حزب کمونیست روسیه "گنادی زیوگانف" بارها از دست دراز و پر قدرتِ آناتولی چوبایس در روسیه ابراز نگرانی کرده و ضمنِ اشاره به نشستِ چوبایس با مأموران "سیا" و "انتلیجنت سرویس" و تهیۀ برنامۀ شش پارچه کردنِ روسیه ، از اینکه هر ساله اولین ترانش پرداخت بودجۀ روسیه به بنگاه های مالی-دلالی و سازمانهای تحت نظارت آناتولی چوبایس تعلق میگیرد انتقاد و ابراز شگفتی کرده و وی را در حد "سر شاخۀ علنی غرب" در روسیه معرفی کرده بود. پس از برکناری غیر مترقبۀ دولتِ لیبرالِ "دیمیتری مدودف" و پیشنهاد تشکیل دولت جدید به ریاست "میشوستین" ، بسیاری  بر این باور بودند که "سیستم لیبرال" و طرفدارانِ پر قدرت آن سیستم که اختصارا به "سیس لیب ها" معروف هستند تحمل نظارتِ دولتی (حتی در حد محدود آنرا نخواهد داشت) و کشمکشی از آن به بعد بصورت نهفته آغاز شده بود.  "میشوستین" نخست وزیر کنونی روسیه، تئوریسین و سازماندۀ بهترین سیستم الکترونیکی مالیاتی دنیاست که نظارت  بر چرخشِ مالی تمام آحاد از افراد گرفته تا شرکت ها و هلدینگ های غول پیکر را براحتی تعبییه کرد و اکنون تقریبا تمام دنیا و اروپای غربی و بیش از 80 کشور جهان در پی پیوستن به آن و آموزش آن از روسیه هستند. "مشیوستین" کلا بر نظارتِ دولتی تمایل دارد و حزب کمونیست روسیه با استقبال از اخراج دولتِ مدودوف با خوشبینی بیشتری به دولتِ "میشوستین" می نگرد. 

آناتولی چوبایس نقش مهمی در نابودی اقتصادی سوسیالیستی روسیه در کنار "بوریس یلتسین" رئیس جمهور و تسلیم کننده روسیه به غرب داشت و به همین دلیل برکناری و ایجاد محدودیت های مهم علیه او که شاید با اقدامات قضائی سخت گیرانه ای هم ادامه یابد را میتوان آغاز چرخشی ارزیابی کرد که در بالا به آن اشاره کردم.

آنچه مشخص است این است که مهرۀ مهم غرب و بنیانگذارِ و مجریِ برنامۀ خصوصی سازی و پدرِ "عصر طلائی لیبرالیسم" در روسیه از صحنه کنار گذاشته شد. باید در انتظار تحولات مهم دیگری در روسیه بود.

عکس: در کنار یلتسین

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 نوامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: