ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 آذرماه 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با شعارهای ماجراجویانه- سیاوش زندی

امارات متحده گام به گام

به دامن اسرائیل انداخته شد!

 
 
 

 

 

داستان جاده صاف کن ها در جمهوری اسلامی برای باز کردن جاده برای حضور اقتصادی و نظامی اسرائیل در خلیج فارس داستان غم انگیز و پر حادثه ایست. از جمله برقراری مناسبات اسرائیل با امارات متحده که روزگاری پل واردات به ایران بود و وسیع ترین مناسبات اقتصادی را با بخش های دولتی و خصوصی و حتی شرکت های وابسته به سپاه داشت و حالا همه بر باد رفته و امارات در دامن اسرائیل نشسته است.

ایران و امارات با یک پیشینه فرهنگی - تاریخی توانستند پس از انقلاب 57 بسرعت مسیر همکاری را بپیمایند تا جایی که حجم معاملات اقتصادی بین دو کشور در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار شد. میزان سرمایه گذاری ایرانیان در دبی بر اساس آمار شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است و بیش از نیم میلیون ایرانی در دبی ساکن و شاغل بوده اند.  اما مسیر همکاری دو کشور ناگهان در سال ۲۰۰۹ پس از سفر احمدی نژاد به  دوبی تغییر کرد. میزان ورود توریست های ایرانی با افت شدید مواجه شد و امارات به مرور به اخراج ایرانیان و محدود کردن فعالیت اقتصادی آنها پرداخت.

امارات سالیانی دراز بندرگاه اصلی صادرات کالا به ایران بود. دوبی با سابقه فرهنگی بسیار نزدیک با ایران محل تردد بسیاری از مرزنشینان ایرانی برای مبادلات اقتصادی و فرهنگی بود. هر چه روابط ایران و امارات در ریاست رفسنجانی و خاتمی احترام آمیز و شکوفا بود به همان میزان با روی کار آمدن احمدی نژاد این رابطه سست و سست تر شد.  اختلاف مرزی دو ‌کشور که سالیان سال مسکوت مانده بود ناگهان از سر گرفته شد و امارات با هر شعاری و حادثه آفرینی در ایران روابطش را با جمهوری اسلامی کمتر و کمتر کرد. سیاست های منطقه ای ایران نه تنها نتوانست روابط حسنه جدیدی را بنا کند بلکه باعث شد کشورهای دوستی مثل امارات رفته رفته از ایران دور شوند.

با حمله به سفارت عربستان در سال ۲۰۱۶ که توسط گروه های مشکوک اما معروف به حزب الهی انجام شد، امارات ضمن انتقاد از ایران روابط خود را با ایران کاهش داد و به سختگیری های شدید مالی نسبت به ایرانیان پرداخت و ضمن جلوگیری از نقل و انتقال وجوه ایرانیان، نسبت به بلوکه کردن وجوه بسیاری از شرکت‌های تحت تحریم اقدام کرد و عملا امارات بسوی عربستان سوق داده شد.

امارات پس از همراهی با عربستان در جنگ یمن رسما به کشورهای متخاصم ایران تبدیل شد و این دو‌ کشور بصورت نیابتی به تخریب منافع یکدیگر در منطقه اقدام کردند. امارات شروع به دستگیری بسیاری از شناورهای ایرانی کرد و در آنسو ایران نیز دست به اقدامات نیابتی همچون انفجار نفتکش در سواحل امارات زد. سیگنال های مختلف امارات همچون سفر مقامات گارد ساحلی امارات به ایران نیز از طرف ایران به فرصت بهینه تبدیل نشد و  امارات که روزی بهترین و نزدیکترین کشور به ایران بود با سیاست های شعارگونه، بدور از واقع بینی حاکمیت هر روز بیشتر بدامان غرب پرتاب شد تا جایی که امسال در اقدامی شگفت آور اسرائیل را زیر فشار "ایران هراسی" برسمیت شناخته و بسرعت روابط تجارتی خود با اسراییل را آغاز کرد.

ایران این اقدام را حماقت استراتژیک امارات نامید و امارات سفیر ایران را فرا خواند تا به واکنش ایران اعتراض کند.

روابط ایران و امارات در حال حاضر در خصمانه ترین حالت خود قرار دارد و آخرین اقدام در این زمینه متوقف شدن ویزای توریستی و کاری برای ایرانیان در امارات است که هیچ واکنشی از سوی ایران در بر نداشته است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 دسامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: