ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 آذرماه 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تحلیل مرکز استراتژیک اسرائیل

از ترور فخری زاده و نتایج آن

ترجمه از متن انگلیسی- سیاوش زندی

 
 
 

 

 

مرکز مطالعات استراتژیک بگین- سادات در اسراییل طی سه مقاله ترور محسن فخری زاده را بررسی کرده است.

1- در مقاله نخست ضمن معرفی فخری زاده بعنوان یکی از فرماندهان سپاه و ریاست مهم‌ترین مرکز تحقیقات و نوآوری هسته ای کشور و مرتبط با دانشگاه امام حسین متعلق به سپاه با نام مستعار دکتر "حسن محسنی" و او را معمار برنامه هسته ای ایران و یکی از ۵۰۰ دانشمند معرفی شده در مجله فورین پالیسی در سال ۲۰۱۳ که در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت تحت تحریم قرار گرفته است. در این مقاله ترور فخری زاده را نشانه رخنه در دستگاه ضد اطلاعات ایران و شاخص ناتوانی اطلاعاتی- امنیتی جمهوری اسلامی خوانده است و ترورهای دانشمندان هسته ای ایران و همچنین ترور  سلیمانی را نشانه شکست سنگین ضداطلاعات رژیم ذکر شده است. در این مقاله ضمن حرفه ای و دقیق خواندن ترور ، سه احتمال در چگونگی ترور فخری زاده را معرفی کرده است که به ترتیب آماتور بودن دستگاه ضداطلاعات رژیم، ضعف دانش تکنولوژی رژیم که باعث لو رفتن اطلاعات میشود و نهایتا رخنه در سطوح بالای امنیتی که اطلاعات حساس به کشورهای متخاصم داده میشود. در این مقاله پاسخ ایران باین ترور را بگونه ای پیش بینی شده که ایران در انتقام با تلاش در حفظ چهره اش از جنگ تمام عیار پرهیز خواهد کرد. در احتمالات پاسخ ایران باین ترور از حمله موشکی به اسراییل توسط نیروهای نیابتی ایران یا حمله به سفارتخانه های اسراییل یا حمله به نیروهای امریکا یا حمله موشکی نیابتی به عربستان و امارات نام برده شده است.

 

2- در مقاله دوم پی آمد های ترور فخری زاده مورد بررسی قرارگرفته و در مقدمه ضمن برشمردن اتفاقاتی چون ترور سلیمانی، شلیک موشکی سپاه به پرواز اوکراینی، تحریم‌های کمرشکن امریکا، وضعیت نامطلوب کرونا و تلفات ناشی از آن در ایران و آتش سوزی ها و انفجارهای اخیر ایران و سپس ترور فخری زاده، یکسال گذشته را سخت ترین سال جمهوری اسلامی دانسته است. در این مقاله فخری زاده را ریاست بخش نظامی تحقیقات هسته ای ذکر کرده که پس از حمله امریکا به عراق در ۲۰۰۳ از بخش غیرنظامی هسته ای مجزا و به فخری زاده سپرده شده بود. همچنین از فخری زاده بعنوان کسی که در سال ۲۰۱۳ به پیونگ یانگ سفر کرده و شاهد سومین تست هسته ای کره شمالی بوده یاد شده است و احتمال حضور او در دو‌تست اولیه کره شمالی هم ذکر گردیده است. مرکز مطالعات بگین- سادات در این مقاله مینویسد که نام فخری زاده نخستین بار در سال ۲۰۰۴ توسط سازمان سیا به آژانس اتمی داده شده که از لپ تاپ یکی از ایرانیان پناهنده شده بدست آمده بود. فخری زاده متعاقبا تحریم و در گزارش آژانس بین المللی هسته ای در ۲۰۰۸ از او بعنوان یکی از دست اندکاران پروژه موسوم به ۱۱۱ ذکر شد. پروژه ای که مجهز نمودن موشک بالستیک شهاب ۳ به کلاهک هسته ای را دنبال کرده است. در این مقاله به تاثیر ترور فخری زاده بر رژیم پرداخته و مینویسد این ترور نه تنها بشدت  باعث تضعیف روحیه فعالین حوزه هسته ای بلکه تضعیف روحیه در کل رژیم را در پی خواهد شد که در یکسال گذشته با شکستهای متوالی در اطلاعاتی امنیتی در داخل مواجه بوده است. در این مقاله بارها به توانمندی‌های فخری زاده نه تنها در عرصه دانش هسته ای بلکه بعنوان مدیری بلندمرتبه یاد شده که بعید بنظر می‌رسد جایگزینی داشته باشد.

در مبحث تاثیرات این ترور‌، نخست تاثیرات سیاسی این ترور را به دو عامل شدت واکنش ایران باین ترور و رفتار ایالات متحده منوط دانسته است و در ادامه موقعیت پیش آمده را باعث دشواری نیت و بازگشت دولت بایدن به برجام و ترور فخری زاده را باعث رشد روابط اسراییل با کشورهای حاشیه خلیج فارس ذکر‌کرده است.

 

3- در مقاله سوم در این وبسایت واکنش مردم ایران به ترور فخری زاده را نشانه فاصله کامل رژیم از مردم و آنرا یادآور سال‌های آخر دولت اتحاد شوروی ذکر‌کرده است که گرباچف را ناچار به اصلاحات دیرهنگام کرد. در این مقاله همچنین انزوای رژیم در میان مردمش را خطرناک‌ترین تهدید رژیم دانسته است و ترورهای پیشین در جمهوری اسلامی و واکنش مردم در سال‌های قبل را در مقایسه با ترور فخری زاده نشاندهنده فاصله عمیق مردم با حکومت در ایران دانسته است.

این وبسایت برای نشان دادن فاصله مردم با شعارها و تفکرات رژیم به مقایسه جستجوگرهای اینترنتی برای شعارهای ضد امریکایی و ضد اسراییلی پرداخته و با نمودارهای مختلف نشاند داده است که مردم بهیچوجه ایدیولوژی حاکمیت را دنبال نمیکنند و هیچ اهمیتی به کشته شدن وابستگان رژیم ولو دانشمندان آن نمیدهند.

در این مقاله بارها به ضعف سیستم اطلاعاتی ایران اشاره شده و آنرا براحتی قابل رخنه و دچار اهمال کاری متوالی دانسته است که نه تنها نتوانسته باعث جلوگیری ترور شود بلکه کوچکترین ردی از تروریست‌ها نیز بدست نیاورده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 دسامبر 2020

 
 

اشتراک گذاری: