ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 شهریور 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نشست خبری روحانی با رسانه ها

امریکا اگر به برجام باز گردد

مسیر توافق آغاز می شود!

 
 
 

 

 

بمناسبت هفته دولت حسن روحانی در یک نشست خبری با شرکت مدیران ارشد رسانه های داخلی شرکت کرد و به سئوالات آنها پاسخ داد. از این جلسه گزیده زیر را با تلاش برای آن که نکات مهم از قم نیفتد تهیه کرده ایم:

 

از آغاز دولت تا امروز ما سخت‌ترین شرایط را روبروی خود می‌بینیم. ما اولین دولتی بعد از انقلاب هستیم که در شرایط تحریم کار خود را آغاز کردیم؛ شرایط اقتصادی و سیاسی برای همه روشن است و در طول این ۶ سال هم سال اول و دوم در شرایط تحریمی بودیم؛ سال ۹۳ تا اواخر ۹۴ سپس در سال ۹۷ در تحریمی بسیار شدید و بی سابقه بودیم از سال قبل هم با موضوع کرونا مواجه شدیم.

 ۷ سال گذشته از نظر سیاسی و اقتصادی شرایطی استثنایی بوده است؛ به هر حال در این دولت صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت که از زمان دولت مصدق تا زمان ما بی سابقه بوده.

باید میان انتظارات مردم و ظرفیت‌های موجود تناسبی وجود داشته باشد،

وقتی در محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیدم معنایش قدرت است. قدرت اقتصادی باشد یا سیاسی یا دفاعی همین است. وقتی ما در قدرت دفاعی چیزی بالای اس۳۰۰ تولید کردیم و موشک کروز دریایی را همین هفته قبل رونمایی کردیم. این نشان دهنده افزایش توانمندی است.

بعد از برجام گشایشی در کشور ایجاد شد و آنچه برای ما مهم است آن قدرت ملی است، بخشی اقتصادی، بخشی فرهنگی، بخشی سیاسی و بخشی علمی و بخشی هم دفاعی است. ما باید روزبه‌روز این قدرت ملی را بالا ببریم .

برای ما مهم است که کاری کنیم که به محصول نفت متکی نباشیم و اگر هم نفت هست، سایر محصولات از جمله پتروشیمی فولاد نیز ظهور و بروز پیدا کند. همچنین لازم است که محصولات خود را بصورت خام به فروش برسانیم.

۷ سال قبل هم در بنزین و هم در گازوییل وارد کننده بودیم اما امروز  هم در بنزین وهم گازوییل خودکفا شده ایم و هم بنزین خود را می‌فروشیم. تحریم‌ها مقداری مارا وادار به کاهش اتکا به نفت کرد و در بودجه پارسال اتکای ما به نفت ۹.۹ بوده و در طول ۲ سال قبل اتکای ما به نفت برای اولین بار تک رقمی شده؛ اگر تحریم نبود، این اتفاق دیرتر می‌افتاد.

مبارزه با داعش کار آسانی نبود و کاری که سردار شهید سلیمانی انجام داد و نیروهای مسلح ما انجام دادند،  کار بزرگی بود. ما نمی‌خواهیم مصادره به مطلوب کنیم و الان هم فرصتش نیست که بگوییم دولت در این زمینه چه کرده است ولی کار بزرگی برای امنیت منطقه انجام شده است.

اینکه من این همه در دولت تلاش میکنم که سهام در بورس عرضه شود، یکی از دلایلش این است که از وقوع فساد جلوگیری شود. آنچه دولت باید انجام دهد، به اعتقاد من در قالب شفافیت و دولت الکترونیک انجام شده است. قوه قضاییه هم باید کار خودش را انجام دهد.

 

اگر در کرونا ما پیش می‌رویم برای این است که یک ستاد داریم که تصمیم آن مورد حمایت شورای عالی امنیت ملی و رهبری است و می‌تواند برای محرم و بازار و مدرسه هم تصمیم بگیرد.

هدف آمریکایی ها این است که ما را در حالت قدرت دلار و ضعف ریال پای میز مذاکره برسانند و این کار امکان ناپذیر است

دولت بعدی آمریکا چه این دولت باشد و چه دولتی دیگر باشد حتما به فکر راه حل جدید می‌افتند؛ چون راه فعلی جواب نداده است و مجبورند راه را تغییر دهند اما ما فعلا بر مبنای اینکه تحریم هست و باز هم ادامه می‌یابد کشور را اداره میکنیم. در ماجرای کرونا نشان دادیم که علی رغم تحریم و مشکلات در مقایسه با سایر کشور ها یا جلوتر حرکت کردیم یا در جایگاهی برابر قرار گرفته‌ایم. در ماجرای کرونا اروپا و آمریکا به روزهایی رسیدند که با کمبود تخت مواجه شدند اما در بدترین شرایطی که ما پیدا کردیم، باز هم تخت خالی داشتیم؛ علی رغم فشارها میتوانیم با وحدت کشور را اداره کنیم و اگر وحدت و یگانگی ادامه پیدا کند فشار آمریکا دچار شکست خواهد شد.

ترامپ حرفهای زیادی می‌زند؛ یک مرتبه گفت اگر در انتخابات پیروز شوم در ماه اول با ایران توافق می کنم اما اخیراً گفته که منظور من هفته نخست ریاست جمهوری دوره جدید بوده است. اگر توافق به معنای بازگشت به برجام است، همین امروز هم این توافق می تواند انجام می‌شود اما اگر بخواهند کار دیگری انجام دهند و فشاری به ملت ایران تحمیل کنند دستیابی به توافق امکان‌پذیر نخواهد بود. ‌

چرا وقتی انتخابات تمام شد در سال ۹۲ قیمت ارز پایین آمد؟ چون مردم تصور کردند که دولتی سرکار آمده است که مشکلات اقتصادی و بین‌المللی را حل می کند و ما هنوز کاری نکرده بودیم. اما در همان اواخر ۹۶ و ۹۷ اتفاقاتی افتاد که مردم را نگران کرد یکی در ۹۶ که در داخل بود و دیگری کار آمریکا برای خروج از برجام در ۹۷ که یکباره قیمت ارز را روزانه و ساعتی بالا می‌برد.

 

حتماً باید با افرادی که در مسیر رانت هستند و حقوق مردم را زیر پا گذاشتند باید مقابله شود منتها ریشه این‌ها برمی گردد به اینکه ما ابتدا شفافیت درست کنیم. وقتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شفاف نیستیم و شفافیت به وجود نمی‌آید. اطلاع‌رسانی نمی‌شود رسانه‌ها آزاد نیستند در همه زمینه‌ها یعنی رسانه در هر بخشی اگر خواست نقد بکند واقعا اگر دید نقدی وارد است بتواند نقد ‌کند. شرایط ما الان چنین شرایطی نیست.

درباره مقابله با فساد و این که آیا خوب و دقیق است و یا اشکال دارد ؟ رسانه ها جرات نمی‌کنند آن را تیتر روزنامه کنند چون دچار مشکل می‌شوند. مبارزه با فساد از دادگاه شروع نمی‌شود، از دولت الکترونیک شروع می‌شود. باید کارهایمان را شفاف کنیم شرکت‌های خود را باید شفاف کنید ما شرکت‌های عمومی غیر دولتی و شرکت‌های خصوصی را باید شفاف کنیم.

نمی‌خواهم نام ببرم اما خیلی از مسایل فساد گفته نمی‌شود. ما خبر داریم مسئولین هم مطلع هستند البته مبارزه خود را می‌کنند اما خیلی علنی نمی‌شود. اینها مربوط می‌شود به چیزهایی که با شفافیت از ابتدا مطرح نمی‌شود. ریشه داستان مبارزه با فساد از آنجا باید شروع شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 26 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: