ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 شهریور 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اسرائیل حضور خود را گام به گام

در خلیج فارس گسترش میدهد!

اومانیته ترجمه - آذرنگ

 
 
 
 
 

 

بدنبال به رسمیت شناختن اسرائیل توسط امارات متحده و باز شدن پای اسرائیل به خلیج فارس، گمانه زنی ها درباره برقراری رابطه ای مشابه میان اسرائیل و بحرین و کشور پادشاهی عمان و حتی سودان شنیده می شود.

فلسطینی ها "شوکه" شده اند و منتظر جلسه فوری اتحادیه عرب و طرح این مسئله در آن هستند که خواه ناخواه با بحث های تند همراه خواهد شد. البته طبق معمول، این نوع جلسات و اعتراض ها هیچ تاثیری نخواهد داشت.

امارات متحده عربی اولین کشور خلیج فارس است که پس از مصر و اردن با اسرائیل روابط رسمی دیپلماتیک برقرار کرده است. اهمیت این رویداد با رابطه مصر و اردن با اسرائیل که با آن کشور همسایه اند متفاوت است.

اول، بدیهی است كه این تصمیم سیاسی امارات بدون مشورت با دیگر کشورهای خلیج فارس گرفته نشده است و ابوظبی تأیید كشورهای اصلی را كه شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می دهند، دریافت كرده است.

در یک توئیت، "عادل آلطریفی"، وزیر فرهنگ و اطلاعات عربستان سعودی از سایر کشورهای منطقه خواست "از لفاظی ویرانگر ناسیونالیسم جعلی عرب و اسلام گرای تروریست پرهیز کنید  ".

بنابراین، او بخشی از برنامه نهایی و اصلی را که در کشورهای خلیج فارس در جریان است افشاء کرد. یعنی در آینده نهادها و اشخاص مشخص دیگری قدرت را بدست خواهند گرفت .هرکدام تحت نظارت یک حامی مالی (از این رو تنش بین عربستان و ترکیه هنگام گفتگو از جهان "اسلام سنی" بالا گرفته است.) طرحی که رهبران و مردم لبنان باید در مورد آن با هوشیاری، اگاهانه و صبورانه تصمیم بگیرند.

آیا عادی سازی روابط غرب با ایران نیز می تواند مبتنی بر چنین طرحی باشد؟

بطور مستقیم، برای فلسطینی ها، معامله بین امارات متحده و اسرائیل به معنای این است که آنچه که "ابتکار عمل عرب" برای سرزمین فلسطین  نامیده شده دفن شده است. البته باید یاد آور شد که از ابتدا  اتحادیه عرب هرگز تلاش نکرد تا آن را زنده نگه دارد، در حالی که "اتحادیه عرب" آغازگر این طرح بود .طرحی که  در سال 2002 توسط اتحادیه عرب و رهبران فلسطین  تدوین شد و در آن پیشنهاد عادی سازی روابط دیپلماتیک با اسرائیل با همه کشورهای عربی  در ازای پایان استعمار سرزمین فلسطین، یعنی عقب نشینی اسرائیل به مرزهای سال 1967 و پذیرفتن این كه بیت المقدس شرقی پایتخت كشور آینده فلسطین است.

امارات متحده عربی توافق خود با اسرائیل را با هزینه فلسطینی ها انجام داده است. درحالیکه هیچ حمایت سیاسی از فلسطینی ها در این توافق  سیاسی وجود ندارد. برای توجیه این اقدام، اکنون اعلامیه های همکاری بین شرکت های اسرائیلی و امارات در مورد تحقیقات در مورد کووید 19 افزایش یافته است !حتی قبل از اعلام عادی سازی روابط بین دو کشور. تقریبا بصورت همزمان بزرگترین شرکت هوافضا و دفاعی اسرائیل متعلق به دولت و سیستم دفاع پیشرفته رافائل که یک شرکت دولتی است و یک شرکت فن آوری خصوصی مستقر در ابوظبی تفاهم نامه همکاری ها را امضا کرده بود. برای مسائل امنیتی، ارتش اسرائیل منطقه دریایی نوارغزه را مسدود کرد و مانع از خروج صیادان فلسطینی به سمت دریا شد!

https://www.humanite.fr/moyen-orient-les-emirats-enterrent-linitiative-arabe-de-2002-692485

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 27 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: