ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 شهریور 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه نخست وزیر عراق

خواهان رابطه دولت با دولت هستیم

بجای رابطه دولت با گروه ها مسلح!

 
 
 

 

 

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق که از سفر 5 روزه به امریکا و دیدار و مذاکره با رهبران مصر و اردن بازگشته و بزودی نیز راهی عربستان خواهد شد، در مصاحبه ای که روزنام "نشنال" امارات متحده با او کرده گفته است: من در انتخابات زود هنگام پارلمانی عراق که قرار است ششم ژوئن آینده برگزار شود، نامزد نخواهم شد و تمرکز کنونی ام روی این مساله است که «به عراقی‌ها اجازه داده شود تا آزادانه و بدون فریب و ترس یا تهدید در رای‌گیری شرکت کنند. در این مرحله حساس کنونی به هیچ چیزی جز این فکر نمی کنم.

جابجایی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در جریان است و دیگر حضور «نیروهای جنگی» در عراق ضرورتی ندارد. من شخصا احساس می‌کنم که آمریکا به توسعه مناسباتش با ما پایبند است. عراق وارد مرحله جدیدی شده و دیگر  نیاز به نیروهای جنگی در عراق ندارد، زیرا نیروهای عراقی قادر به مقابله با عناصر داعش هستند، اما در عین حال نیاز به حمایت لجستیکی و فنی و آموزشی داریم، لذا حمایت حضور آمریکا در عراق به شکل غیر ملموس ادامه خواهد یافت. ضمنا گروههایی که تصور میکنند فرا قانونی هستند،(اشاره به گروه های شیعه وابسته به ج. اسلامی) بزودی تحرکات جدی را از سوی نیروهای امنیتی ما شاهد خواهند بود. انحصار سلاح در دست نیروهای امنیتی کشور، بر مبنای حاکمیت عراق از برنامه های دولت است. در گذشته تلاش های زیادی برای کاهش تعداد نیروهای امنیتی رسمی عراق شده بود، اما اکنون تلاش ما بر این است که ساختار این نیروها سازماندهی و شاکله آن از عناصر فاسد پاکسازی شود.

درباره مناسبات ایران و عراق نیز معتقدم که رعایت دو اصل در روابط ما موثر است که اولی عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و اجازه ندادن به استفاده از اراضی عراق برای حمله به ایران است و دیگری تاکید بر رابطه دولت با دولت بر مبنای منافع مشترک باشد. (اشاره به مناسبات مستقل سپاه و جمهوری اسلامی با گروه های مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 31 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: