ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16  مرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ایران با کوچکترین اشتباه

پل پیروزی  ترامپ میشود!

"فروزنده فرزاد"

 
 
 

 

 

گمانه زنی پیرامون انتخابات آینده ی ریاست جمهوری آمریکا بسیار است. شاید تا پیش از شیوع جهانی ویروس کرونا، تشدید روند رکود اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ بیکاری، پیش بینی پیروزی دوباره ی دونالد ترامپ بیشتر با فضای سیاست داخلی آمریکا همخوان بود، بویژه که دموکراتهای منتقد ترامپ بجای تمرکز بر نقد سیاستهای دولت او و ارائه ی برنامه ی سیاسی برای جلب رای مردم به دنبال بی اعتبار کردن ترامپ و حلقه ی اطرافیان او رفتند. مساله ی دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، مکالمه ی تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین و پیامد آن استیضاح رئیس جمهور و نیز انتشار اسناد مالیاتی او از جمله تلاش هایی بود که دموکراتها بکار بسته اند. امروز اما گمانه زنی درباره ی انتخابات آینده دشوارتر شده است.

طبق برخی نظرسنجی ها "جو بایدن" نامزد حزب دموکرات پیشتاز است. سخنان و رفتار سیاسی ترامپ و کارزار انتخاباتی او در هفته های اخیر درستی نظر سنجی ها را بطور نسبی تایید میکند. ترامپ چندی پیش رئیس ستاد انتخاباتی خود را با وجود اینکه سهم بسزایی در پیروزی انتخابات ۲۰۱۶ داشت، جایگزین کرد. گفته میشود که شمار کم شرکت کنندگان در گردهمایی انتخابی اخیر ترامپ در اوکلاهما - بر خلاف پیش بینی ستاد انتخابی او - بهانه ی این تغییر بوده است. حملات لفظی ترامپ به جو بایدن و انتقاد از چین هم بخاطر همه گیری کرونا شدت گرفته است. ترامپ با وجود فروکش کردن شورش های اخیر در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید بدست پلیس، نیروهای فدرال را به بهانه ی بازگرداندن نظم و آرامش و در واقع برای شعله ورتر کردن آتش اعترض ها (که چنین هم شد) و تشدید دوقطبی «چپ رادیکال» در برابر «نظم و قانون» به برخی شهرهای آمریکا فرستاد. یکی از اهداف تشدید این دوقطبی کردن، نمایش چهره یی مقتدر و ضامن امنیت و قانون از ترامپ است برای جلب رای مردمی که از بیم ناامنی بیماری و بیکاری از یادشان میرود. در ادامه و به بهانه ی احتمال تقلب در صورت ارسال پستی برگه های رای، ترامپ محتاطانه زمزمه ی تعویق انتخابات را سر داد. شبکه ی رسانه یی راستگرایان حامی ترامپ هم از وضعیت نابسامان پیش آمده و تضعیف جایگاه ترامپ ناخشنود است. آنها علاوه بر حمله به دموکراتها و چین، موعظه وار برای حفظ امید پایگاه رای ترامپ شرایط دشوار کنونی را به وضعیت جنگی تشبیه کرده و به ایستادگی و کوتاه نیامدن در برابر دشمنان آمریکا دعوت میکنند. دشمنان از دیدگاه آنها یعنی «چپ رادیکال» در داخل و چین کمونیست در خارج.

تیم ترامپ میکوشد حزب دموکرات را نماینده ی «چپ رادیکال» و «سوسیالیسم» معرفی کند. هر چند اطلاق این صفات به حزب دموکرات محلی از اعراب ندارد، اما در این باره از سوی ترامپ و تیم و دولت او با تحلیل روبرو نیستیم. ترامپ در رویای ماندن در کاخ سفید است و نظر سنجی ها ناامیدکننده. ستاد انتخاباتی او دشمنان و رقبای داخلی اش را «چپ رادیکال» میخواند همچنانکه در پهنه ی سیاست خارجی به تکرار، از حزب کمونیست چین بجای چین نام می برد. هسته ی درونی ایدئولوژی ترامپی بر این پایه استوار است که گویا آمریکای واقعی در خطر است و او برای دفع خطر آمده. «چپ» چه در داخل و چه از خارج نماد این خطر هستند چون بر تکثر فرهنگی، نژادی، مذهبی و ... استوار است. در حالیکه آمریکای ترامپ آمریکایی ناب است با تکیه بر آزادی و رستگاری انجیلی و برتری نژاد سفید؛ اما پوسته ی ایدئولوژیکی است که بعنوان نیروی محرکه ی پوست اندازی نظم نو لیبرال عمل میکند برای حفظ سیادت و برتری نظامی و اقتصادی ایالات متحده. این ایدئولوژی همه را با دو قطبی خودی و غیر خودی می نگرد. مهاجران در برابر آمریکاییان، مسلمانان تروریست در برابر مسیحیان وطن پرست، چین یغماگر در برابر آمریکای نوآور، شورشیان چپگرا در برابر پاسداران نظم و قانون. حتی ویروس کرونا هم برچسب چینی و غیر خودی می گیرد. در همین چارچوب فکری، کسی مانند بایدن که برای نمونه به اشغال عراق رای مثبت داد، نماینده و کاندید «چپ رادیکال» است و بزعم ترامپ در برابر چین کمونیست ضعیف خواهد بود.

با وجود اینکه شرایط به سود ترامپ نیست، شکست او در انتخابات آینده قطعی هم نیست. هنوز تا انتخابات زمان و فرصت برای رویدادهای سرنوشت ساز هست. با نزدیکتر شدن به روز انتخابات، چنانچه ترامپ و تیم او راهی برای پیروزی در انتخابات نبیند خطر رویدادهای غافلگیرکننده بویژه در پیوند با ایران وجود دارد. چه بسا دست های توطئه برخی رویدادهای اخیر در ایران را رقم زده و از آتش سوزیهای متعدد گرفته تا انفجار در پارچین و نطنز، همچنین تشدید حمله به نیروهای ایران و حزب الله در سوریه با هدف برانگیختنشان به تلافی و در پی زمینه سازی برای رویارویی با ایران باشند. کشته شدن یکی از اعضای ارشد حزب الله در سوریه در پی حملات چندی پیش تا کنون بی پاسخ مانده و نشان میدهد که احتمالا ایران به حساسیت ماههای پیش رو تا برگزاری انتخابات در ایالات متحده آگاه است و نمیخواهد پل پیروزی ترامپ شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: