ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22  مرداد 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نصرت الله نوح (مرد حافظه ایران)

دور از ایران، زندگی را بدرود گفت!

 
 
 

 

 

نصرت الله نوحیان، متخلص به "نوح" شاعر، محقق و روزنامه نگار ایران بامداد روز گذشته در امریکا چشم خویش را بر جهان بست. او که متولد 1310 بود، از چند سال پس از انقلاب 57 در امریکا ساکن شده بود اما ارتباط خود را با ایران قطع نکرده و اغلب سالی یکبار و عمدتا برای نوروز به ایران سفر می کرد و سفر به سمنان که زادگاهش بود هرگز قطع نشد. نصرت الله نوح عضو ثابت هیات تحریریه روزنامه کیهان در سالهای پیش از انقلاب بود و از جمله گزارش ها و مصاحبه های به یاد ماندنی او که درکیهان منتشر شد، گفتگو با حاج حسین ملک و گزارشی از موزه کم نظیر او بود. امیدواریم رسانه های داخل کشور همت کرده و این گزارش و مصاحبه را به نقل از کیهان روزانه و یا کیهان سال پیش از انقلاب منتشر کنند.

نصرت الله نوح حافظه ای کم نظیر داشت. در نخستین مسابقه هوش در تلویزیون ایران شرکت کرد و پس از 6 ماه رویاروئی با انواع سئوالهائی که در ارتباط با شعر، تاریخ، ادبیات و شاعران ایران در برابرش قرار می گرفت و کسانی که برای همآوردی با او در این برنامه شرکت می کردند پیروز میدان هوش و حافظه شد و لقب "مرد حافظه ایران" را گرفت. تمام مطبوعات وقت با همین عنوان آخرین گزارش خود از این مسابقه را منتشر کردند.  تلویزیون مجسمه نیم تنه ای از او را به همراه جایزه ای نقدی به وی هدیه کرد که او این جایزه را تبدیل به پیش خرید یک خانه کوچک در خیابان شهباز تهران کرد. بدستور دکتر مصباح زاده بنیانگذار موسسه کیهان، این مجسمه در صدر تالار کنفرانس های کیهان جای گرفت. پس از انقلاب با این مجسمه چه کردند؟ نمیدانیم.

نصرت الله نوح از شاگردان محمدعلی افراشته سردبیر و بنیانگذار روزنامه طنز "چلنگر" بود و تا پایان عمر به این شاگردی افتخار می کرد. به همت او؛ در سالهای پس از کودتای 28 مرداد اشعار و نمایشنامه های فارسی افراشته جمع آوری و منتشر شد و برخی آثار افراشته به زبان گیلکی را نیز زنده یاد "به آذین" منتشر کرد. او در دوران شاه چند بار بازداشت و زندانی شد. از جمله به جرم انتشار مجموعه شعری خود با عنوان "گرگ مجروح" که اشاره به زخم خوردن شاه از دولت مصدق و خطر انتقام شاه از مردم و مصدق و جنبش ملی ایران بود.

نوح، درعین حال که عضو هیات تحریریه کیهان بود،  با بسیاری از مجلات ادبی و هنری وقت نیز همکاری داشت و یکی از کارهای ارزنده و تاریخی نصرت الله نوح نوشتن و انتشار 5 جلد خاطرات سیاسی و مطبوعاتی اش است که در سالهای اقامت در امریکا نوشت. این خاطرات در نوع خود تاریخ مطبوعات ایران است.

در سال ۱۳۳۶ نخستین مجموعه اشعارش با عنوان «گل‌هایی که پژمرد» به چاپ رسید و دومین مجموعه شعرش «دنیای رنگ‌ها» به سال ۱۳۴۲ انتشار یافت.

آثار تحقیقی او به ترتیب تذکره شهری سمنان (۱۳۳۷) ستارگان تابان (مقالات چاپ شده درمطبوعات پیرامون شعر فارسی ۱۳۳۸) دیوان رفعت سمنانی با مقدمه دکتر ذبیح‌الله صفا در سال ۱۳۳۹ منتشر شد. پس از انقلاب، مجموعه اشعار سیاسی نوح با عنوان «فرزند رنج» انتشار یافت. تنظیم و چاپ «آثار عجم» اثر فرصت شیرازی  از دیگر کارهای نوح است. در سال ۱۳۷۳ کتاب بررسی طنز در ادبیات و مطبوعات فارسی را با مقدمه محمدجعفر محجوب در سن حوزه – محل اقامت خود- منتشر کرد. «آتشکده سرد»، گزینه‌ای از اشعار او در سال ۱۳۷۷ در آمریکا انتشار یافت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 12 اوت 2020

 
 

اشتراک گذاری: