ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5  تیر 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سردار حسین علائی: باید

آماده مذاکره با امریکا بود! 
 
 
 
 

 بخشی از مصاحبه مشروح سردار حسین علائی (از فرماندهان دوران جنگ ) که نظرات سیاسی متفاوتی با بسیاری از فرماندهان سپاه دارد با روزنامه اعتماد را می خوانید:
«همه كشورهای دنيا و حتی دشمن‌ترين كشورهای دنيا پس از آنكه خوب با هم جنگيدند، درنهايت سر يك ميز نشسته‌اند و با هم حرف زده‌اند. ديدگاه شخصی من اين است كه به محض آنكه دونالد ترامپ حرف زدن درباره خروج از برجام را شروع كرد و درخواست مذاكره كرد، ايران می توانست دستور كاری برای مذاكرات با امريكا تعيين كند تا اين حربه را از دست او بگيريد.
ايران بايد ابتكار درخواست مذاكره را از دست دونالد ترامپ می گرفت و اجازه نمی داد كه او پرچم مذاكره را در دست بگيرد و همزمان فشارهای تحريم‌های شديد را روی ايران شروع كند.
ما می توانستيم اصل مذاكره را قبل از خروج ترامپ از برجام بپذيريم تا ظرفيت خروج از برجام را از امريكا بگيريم. می پذيرفتيم كه با امريكا درباره ابهامات و نظراتی كه پيرامون برجام دارد، گفتگو كنيم. در سياست خارجی مهم‌ترين مساله مديريت افكار عمومی است. شما بايد به افكار عمومی نشان دهيد كه سرسختی نشان نمی دهيد بلكه به دنبال آرامش و برقراری صلح و حل‌ مسائل اختلافی هستيد.
گفتگو و تلاش برای حل و فصل مسائل اختلافی به معنای پذيرفتن نظر طرف مقابل نيست بلكه به معنای طرح موضوع سر ميز مذاكره به جای بيانيه دادن و حرف زدن از راه دور و رفتن به سمت ميدان جنگ چه اقتصادی و چه تبليغاتی و چه نظامی است.
اين مفهوم را همه بايد بياموزند كه مذاكره به اين معنا نيست كه حرف طرف مقابل را كسی بپذيرد، بلكه به مفهوم چانه‌زنی براي تامين منافع ملی است. حتي اگر دولتي از قبل مي‌داند كه طرف مقابل به دنبال چه هدفی از مذاكره است، می تواند هوشمندانه‌تر وارد گفتگو شود.
مذاكره بدين معناست كه هر دولتی بتواند يک راه ارتباطی نزديک را حتی با دشمن خود برقرار كند تا هزينه‌ها و خسارت‌ها كمتر شود و تا جايی كه می تواند برای دفاع از منافع مردم خود پيش برود.
فرض كنيم فردا كشور به اين نتيجه رسيد كه وقت مذاكره است، آن زمان برای آماده شدن دير است، بلكه از هم‌اكنون بايد با درنظر گرفتن طرح‌های مختلف در سايه سناريوهای متفاوت، دست‌های خود را پر كنيم.
اگر برجام توافقی 140 صفحه‌ای است، امروز كه تجربه آن را داريم بايد متن توافقی 500 صفحه‌ای را آماده كنيم تا در وقت مدنظر به جاي آنكه امريكايی ها متن خود را رو كنند ايران متن پيشنهادی خود را روی ميز بگذارد و براساس آن مذاكره كند.»
-----------
حسین علایی اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین سپاه است. او در طول جنگ ایران و عراق از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود و در اغلب عملیات‌های اصلی سپاه حضوری فعال داشت. از ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۴ فرمانده قرارگاه نوح و پس از تشکیل نیروهای ۳ گانه سپاه، در سال ۱۳۶۴ علایی نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران شد. علایی از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۶ قائم‌مقام وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود و در فاصله سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ ریاست ستاد مشترک سپاه پاسداران را برعهده داشت. وی از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ نیز مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان بود.
 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 ژوئن 2020

 
 

اشتراک گذاری: