ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5  تیر 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 5 تیر

نشانه های باز شدن احتمالی

درهای مذاکره ایران و امریکا

 
 
 

 

 

دو اشاره از تهران و واشنگتن، حکایت از باز شدن کم جنجال درهای مذاکرات محدود میان ایران و امریکاست. در ایران ظاهرا نظام به این نتیجه رسیده که سرمایه گذاری روی باخت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سیاست و تاکتیک درستی نیست، بویژه معلوم نیست اگر بایدن برنده انتخابات شود تغییری در سیاست های امریکا در برابر ایران روی دهد. رویدادی که برخلاف جنجالی که رسانه های امریکا و اروپا می کنند محتمل نیست و ترامپ برای بار دوم در کاخ سفید خواهد ماند. از سوی دیگر، ترامپ نیز بشدت نیازمند نوعی تفاهم با ایران است و نظرش را با این جمله اعلام کرد: "مذاکره و توافق با من، معلوم نیست پس از انتخاب دوباره من به آسانی اکنون باشد!"

بحران اقتصادی و شاید اشارات دیپلماتیک متحدان ایران (روسیه و چین) هم شاید مشوقی باشد برای آغاز نوعی مذاکره با امریکا با هدف کاهش تنش ها و کشانده شدن آن به شورای امنیت سازمان ملل و در تگنا قرار گرفتن این دو متحد.

دو اشاره دیگر نیز این احتمال را تقویت می کند. وزارت خارجه امریکا پایبندی ایران به معاهده "ان پی تی" را تائید کرد و اعلام داشت که فعالیت های اتمی ایران در جهت ساخت سلاح هسته ای نیست!

بلافاصله در تهران روحانی روز گذشته در فیلمی که می بینید اعلام کرد:

"هر لحظه آمریکا به تعهدات خود در برجام برگردد، همان لحظه آماده مذاکره هستیم. ما مشکلی نداریم آنها میز مذاکره را ترک کردند. "

فرانسه نیز اعلام کرده است که زمان تشکیل گروه برجام رسیده است. آیا قرار است نماینده ای از جانب امریکا در جلسه برجام شرکت کند تا کشاکش بر سر ادامه تحریم تسلیحاتی ایران خاتمه یابد؟ و در ادامه آن باب مذاکره بر سر مسائل دیگر نیز گشوده شود؟ آیا ایران کاهش فعالیت های موشکی خود را به خاتمه تحریم تسلیحاتی با هدف قدرتمند کردن کلاسیک نیروی هوائی خود پیوند خواهد زد؟

آن وعده های قاطع روحانی و رئیس کل بانک مرکزی درباره دگرگون شدن بازار کنونی ارز طی دو روز گذشته داده اند، معطوف به همین احتمالات مطرح شده در بالا نیست؟

مصاحبه سردار علائی با "اعتماد" را نیز در همین شماره پیک نت بخوانید!

به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 ژوئن 2020

 
 

اشتراک گذاری: