ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15  تیر 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گفتگو با عباس عبدی درباره نامه خوئینی ها

اکثریت قاطع مردم از ادامه

وضوع موجود ناراضی اند!

 
 
 

 

 

واقعیت این است که فکر نمی کنم آقای موسوی خوئینی‌ها به دنبال این بوده که کنش گری جدیدی را طرح کند. با توجه به شناختی که از ایشان وجود دارد این کار را معمولا انجام نمی‌دهد. حتی در جریان‌های حاد گذشته هم جزو کسانی است که همیشه مراعات بسیاری از نکات را می کرده است. خیلی هم اهل سماجت نیست به محض آن که «سلام» را برای ۵ سال تعطیل کردند آن را برای همیشه کنار گذاشت. برداشت من از صدور این نامه این است که همه یا اکثریت قاطع مردم از ادامه وضع موجود مستأصل و ناراضی هستند در نتیجه به کسانی که گمان می‌کنند می‌توانند منشاء خیری شوند فشار می آورند که حرفی بزنید و کاری کنید. فارغ از اینکه نتیجه زدن این حرف یا این کار چه چیزی باشد. همه نگران وضع کشور هستند. اگر به همه شاخص های موجود کشور نگاه شود، کاملا می توان این موضوع را مشاهده و بصورت دقیق سنجش کرد؛ یعنی چیز پیچیده ای نیست.

بنابر این، ایشان هم به عنوان یک فرد شاید به این نتیجه رسیده که نمی تواند بیشتر از این ساکت بماند و باید واکنشی نشان دهد.

متأسفانه برخوردی که با این ماجرا شده نشان می دهد که ما حتی یک گام هم در سیاست پیشرفت نکرده ایم. نه تنها اصولگراها و آدم های سنتی، بلکه برخی از کسانی که ادعای روشن فکری هم دارند در برخورد با این نامه به حضیض سیاست سقوط کرده اند

این نامه یک دغدغه عمومی را مطرح می کند و نامه بسیار محترمانه ای است و دوست دارد به دست کسانی که می توانند اقدام موثر را انجام دهند اتفاقی بیفتد. نظامی که قاعدتا باید مبتنی بر نقد و پرسشگری و مطالبه باشد، که این نوع بیان مدنی‌ترین و ساده ترین شکل آن است، اگر گروهی این حد از گفتار و رفتار محترمانه را به منزله جدا شدن از سیستم ببینند، من فکر می‌کنم آن سیستم ارزش این را ندارد که کسی به آن تعلق خاطر داشته یا بخواهد به آن وصل باشد.

من فکر می کنم اینکه این همه حساسیت نشان می دهند مقداری ناشی از فقدان اعتماد به نفس خودشان است. شما نگاه کنید، تمام برخوردهایی که با این نامه می شود، راجع به حاشیه است و اصلا کسی وارد متن نمی شود. برداشت من این است که هدف اصلی این نامه این نبوده که بخواهد یک قضاوت تاریخی داشته باشد و یک عده را حاکم و تبرئه و یک عده دیگر را محکوم کند. اگر عده ای خودشان این طور برداشت می کنند بحث دیگری است. بحث بر سر این است که حتی نگاه این نامه در اصل به گذشته هم نیست. درست است که مقداری مسائل گذشته هم مطرح می شود، ولی اصل نگاهش به آن نیست؛ نگاه به حال و آینده است. در حالی که تمام منتقدین به گذشته بر می گردند و هیچ علاقه ای ندارند که به حال و آینده بپردازند. نیروهایی که به آینده نمی پردازند، نیروهای فرصت طلب، ناتوان از فهم امور و کسانی هستند که هیچ ایده ایجابی برای درک و حل مسائل کشور ندارند.

این نامه  محصول یک واقعیت بیرونی است؛ آنچه که همه به عینه داریم می بینیم و همه نگرانش هستیم. این وضع تا کی باید ادامه داشته باشد؟ عده ای می‌خواهند بگویند خیلی هم وضع خوب است و مشکلی نیست. این را صریح بگویند. یا بگویند اشکالش این است و این طوری حل می کنیم و درست می شود. این هم ایراد ندارد.

می خواهند بگویند تقصیر روحانی و اصلاح طلبان است؟ اشکال ندارد. قدرتش را که دارند؛ همه را بردارند ببینیم مملکت درست می شود یا بدتر از دوره احمدی‌نژاد خواهد شد؟ من که دی ماه گذشته گفتم روحانی برود کنار کار را بدهد دست این افراد که مدعی کاربلدی هستند. چنان هجمه‌ای کردند که گویی کفر ابلیس گفته شده است.

در مخالفت هایی که با آقای موسوی خوئینی ها می شود نوعی سادگی مفرط در اصولگراهای طرفدار حکومت و یا بهتر است بگوییم طرفدار وضع موجود می بینم که تعجب آور است.

اولین حملات را به آقای موسوی خوئینی ها مخالفان این سیستم کردند و روی اشغال سفارت تمرکز کردند. بعد این اصولگرایان ساده‌انگار فکر کردند عجب فرصتی گیر آورده اند. چون حرف خودشان نزد مردم اعتبار ندارد حرف آنها را برجسته کردند. در حالی که متوجه نیستند در حقیقت آنها با زدن آقای خویینی‌ پیام دیگری را می‌خواهند بگویند این که وضع موجود ما از حیث سیاست خارجی محصول آن اتفاق است. و سیاست خارجی هم روشن است که کجا تعیین می‌شود. آنها چون مجاز نیستند که به طور مستقیم این را بگویند به صورت غیرمستقیم که موثرتر است ان را می‌گویند. در حالی که اصولگرایان سعی می کنند بگویند سیاست خارجی ما خیلی هم خوب است و داریم آمریکا را شکست می دهیم اما ناخواسته و نابخردانه دارند مخالفت با این سیاست را تأیید می‌کنند. واقعا تعجب می کنم که چرا این همه ساده‌انگاری در اینها وجود دارد. اصلا توجه نداشته اند که چرا برخی از مخالفان و منتقدان وضع موجود حکومت را رها کرده اند و به آقای موسوی خوئینی حمله می کنند. به خاطر اینکه بهترین وقت را گیر می آورند که سیاست خارجی کنونی را ریشه‌ای بزنند. چون به تصور خودشان همه اینها را محصول اشغال سفارت می دانند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 ژوئیه 2020

 
 

اشتراک گذاری: