ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18  تیر 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارشی از زندان فشافویه

زندان در همه کشورهای جهان

آینه کامل و عریان جامعه است

 
 
 

 

 

زندانیان از رواج پدیده پرسود «دلالی تخت» می‌گویند و اینکه با این تعداد دستشویی و حمام، برای نوبت لباس شستن و استحمام «روزانه»؛ باید یک هفته انتظار بکشند. طبق آیین‌نامه زندان، هر زندانی باید تخت داشته باشد اما تراکم زندانی در زندان تهران بزرگ آنقدر بالاست که مجموع تخت‌ها، حتی به تعداد ریش سفیدهای واحدها هم نیست و سوای قانون نانوشته‌ای که می‌گوید زندانی تازه وارد؛ غیر از «خواص»، باید تا زمان آب‌بندی شدن در اتمسفر زندان، کف نمازخانه یا سالن مجاور دستشویی‌ها بخوابد، تعداد «کف‌خواب‌ها» در راهروهای باریک هر سلول و سالن مجاور دستشویی‌ها و نمازخانه هر واحد، گاهی به 200 نفر هم می‌رسد. این 200 نفر، محکومند شب‌ها «کتابی» بخوابند و تا طلوع و زنگ بیداری، جرات بلند شدن برای قضای حاجت هم ندارند چون به محض برخاستن، همان مساحت 30 سانت در یک متری هم که نصیب‌شان شده را از دست می‌دهند و باید تا صبح، «ایستاده» خواب بروند.

دلالی تخت در تمام واحدهای زندان، یک پدیده رایج است. غیر از زندانیان سرشناس که قبل از ورود، تخت و اتاق‌شان جانمایی شده و مهیاست، باقی زندانیان تازه‌وارد؛ به شرط تمکن، برای اجاره و رهن و خرید تخت، باید با «دلال تخت» وارد مذاکره شوند. سرگروه دلالان تخت در هر واحد، وکیل‌بند است؛ نرخ کلی ودیعه تخت 4 میلیون تومان است که از این رقم، یک میلیون تومان سهم دلال تخت است و 3 میلیون تومان، سهم صاحب اصلی تخت. اجاره تخت، هفته‌ای 400 هزار تومان است

پول داشته باشی، اینجا مشروب هست، مواد مخدر هست، گوشی تلفن همراه هم هست. تلفن همراه در زندان ممنوعه ولی هر گوشی تلفن اینجا 15 میلیون تومن خرید و فروش میشود. پولدارای زندان، گماشته دارن، غذای خوب دارن، گوشت تازه سفارش می‌دهند، میوه دستچین و صیفی‌ جات درجه یک سفارش میدهند، آشپز ویژه دارند.

حسین هدایتی در واحد سرقت و شرارت است. برای واحد فرش و یخچال و تلویزیون خریده، سالن واحد رو آذین‌ بندی کرده. وقتی میرود حمام، 16 تا کابین حموم خالی میشود. هر روز هم ملاقات شرعی دارد در حالی که اینجا ملاقات شرعی برای زندانی ماهی یه باره.

 رانت و باندبازی و رابطه خوب داشته باشی و پول خرج کنی، اینجا راحت زندگی می‌کنی، وگرنه محکومی به فنا. حدود 6 هزار زندانی در زندانند که توان رد مال ندارند. اینجا آدم هائی هستند که به جرم سرقت 50 فال گردو، سرقت یه بسته دوغ، سرقت یه جاکفشی، واسه 500 هزار تومن رد مال، افتاده اند زندان.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 ژوئیه 2020

 
 

اشتراک گذاری: