ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22  تیر 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

علاوه بر ماسک و حفظ فاصله

دستهای مبارکتان را

به دهان و چشمتان نزنید!

 
 
 

 

 

 حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا یکبار دیگر مسئله ناتوانی جمهوری اسلامی برای اعلام قرنطینه مدت دار در ایران را مطرح کرد و گفت:

 تعطیلی کسب و کار و فعالیت اقتصادی در طولانی مدت قابل اجرا نیست و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند شش ماه این کار را ادامه دهد و مردم هم نمی‌پذیرند. اما راه درست در ادامه فعالیت‌های اقتصادی یا فرهنگی فقط منحصر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و هیچ راه دومی وجود ندارد.

تجمعات به طور کلی در وضعیت امروز غیرقابل قبول است. چه عزا چه عروسی، چه سمینار، چه جشنواره. همه اینها مضر است و حتی اگر برای کنکور هم وزارت بهداشت مشکلی داشته باشد برای آن تمهیدات بیشتری در نظر می‌گیریم.

دو مسأله بسیار مهم در این رابطه وجود دارد که یکی عادی‌سازی و عادی‌انگاری بیماری کووید 19 است و دیگر کرونا هراسی است؛ هر دوی اینها خطرناک است. اگر کاری کنیم مردم فکر کنند این موضوع عادی است و مشکلی نیست و از آن عبور کرده ایم و این ویروس خطرناک نیست، حتماً دچار مشکل بزرگ می‌شویم و از آن طرف هم اگر اضطراب و هراس در مردم ایجاد بکنیم به گونه‌ای که فعالیت‌های اجتماعی ضروری، خدماتی و اقتصادی دچار مشکل شود، حتماً این هم نادرست است.

همه می‌دانیم که در این بیماری تمام کشورها بدون استثناء بعد از یک مدتی ناچار شدند، مسیر گشایش کسب و کار را آغاز کنند و هیچ استثنایی هم ندارد، کشوری ممکن است همه مراحل گشایش ها را در یک هفته و یک کشور دیگر در دو یا سه هفته اعلام کرده است و دلیل آن نیز این است که تعطیلی کسب و کار و فعالیت اقتصادی برای بلندمدت امکان‌پذیر نیست .

این بیماری هم وجود دارد و ممکن است برای بلندمدت پیش روی ما باشد. نزدیک 5 ماه است با این بیماری مواجه هستیم و ممکن است 5 ماه و یا بیشتر با این بیماری مواجه باشیم. راه آن انجام فعالیت‌های لازم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سایر نیازها توأم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ راه دومی وجود ندارد.

در هندوستان علیرغم همه مشکلاتش اعلام کرده در عروسی حداکثر 20 نفر می‌توانند حضور داشته باشند. در کشورهای اروپایی اعلام شده که اجتماعات از 10 نفر بیشتر نباشد. پس همه جا مقررات گذاشته اند و نمی‌شود آزاد بگذاریم.

گشایش باید باشد اما این گشایش با مراعات تمام دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود.

راحت‌ترین راه این است که بگوییم فعالیت تعطیل. از این راحت‌تر نمی‌شود. روز بعد هم مردم از بهم‌ریختگی، گرسنگی، فشار و مشکلات بیایند اعتراض کنند.

مسأله دوم، مسأله فاصله‌گذاری است. نمی‌توانیم مثل سابق بیاییم در فاصله 10، 20، الی 30 سانتیمری با ماسک و بی‌ماسک بایستیم و صحبت کنیم. حالا یک کلمه می‌خواهد بگوید یا یک وقتی می‌خواهد رستم و سهراب را از اول بخواند. این که نمی‌شود.

سبک زندگی را برای امسال یا حتی ممکن است برای ماه‌هایی در سال آینده باید عوض کنیم. ماسک به عنوان وسیله‌ای که تأکید می‌شود باید در مکان های سرپوشیده، شلوغ، مترو، اتوبوس، بازار، پاساژ و حتی در کارخانجات کارگرانی که نزدیک هم هستند و کار می‌کنند ، استفاده شود.

آقای استاندار اصفهان الان این حرف را زد و گفت که دو مرکز بزرگ صنعتی ما در اصفهان که یکی 4 هزار کارگر و دیگری حدود 6 هزار کارگر دارد، بدون اینکه کسی مبتلا باشد همه دارند کار می‌کنند این یعنی همان پروتکل، این یعنی مراعات همه دستورالعمل‌ها. دستورالعمل‌ها دارد مراعات می‌شود همه کار و فعالیت می‌کنند و مشکلی نخواهد بود.

صدا و سیما، روزنامه‌‌ها، فضای مجازی، هنرمندان، فرهیختگان و اساتید، همه باید به صحنه بیایند؛ باید مردم را قانع کنیم که راهی جز این نداریم؛ باید این دستورالعمل‌ها را مراعات کنیم تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

نباید بیماری مخفی نشود. دوم اینکه وقتی تست مثبت بود همانطور که در روز 12 فروردین تصویب کردیم و چندین نوبت هم در جلسات متعدد تکرار کردم اگر آزمایشگاهی دید تست فردی مثبت است باید به خانواده و محل کارش خبر بدهد. من خواهش می‌کنم و در این زمینه‌ها مهم این است که مصوبات دقیق اجرا شود و اگر اجرا نشود اصلا تاثیری ندارد.

کسی که می‌خواهد در اداره خدمت بگیرد باید ماسک داشته باشد وگرنه نباید خدمت بگیرد، چطوری باید به آن نظارت شود؟ گفتیم کسی که صاحب یک مغازه و فروشگاه است خودش و کارمندانش باید رعایت کنند، چطوری باید نظارت شود؟ همچنین گفتیم که مترو، اتوبوس و تاکسی چگونه باید باشد. اینها همه نیازمند نظارت است والا عمل نمی‌شود و وقتی عمل نشود چه تاثیری دارد؟ تصویب می‌کنیم که اجرا و عمل شود.

صدا و سیما در هفته گذشته خیلی خوب تبلیغ و کار کرده که همه از ماسک استفاده کنیم. ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی باید با شستن منظم دست و ترک برخی از عادت‌هایمان، توام شود.

عادت داریم که به صورت خود دست می‌زنیم و چشم خود را می‌خارانیم، اگر بتوانیم این عادت‌ها را ترک کنیم و این دست مبارک به سمت صورت نرود یعنی آنجایی که خطرناک است (چشم و بینی و دهان ) به آن سمت نرود و اگر بتوانیم اینها را مراعات کنیم و سبک زندگی را تغییر دهیم ان شاءالله به خوبی می‌توانیم در برابر این بیماری بایستیم و موفق شویم. از طرف دیگر دانشمندان در حال تلاش هستند ان شاءالله روزی هم به دارو و واکسن آن برسیم و به خوبی بتوانیم وظایف‌مان را در این مقطع حساس و مهم کشورمان انجام بدهیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 12 ژوئیه 2020

 
 

اشتراک گذاری: