ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 اردیبهشت 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 17 اردیبهشت

غلبه اقتصاد بر جان انسان

در بحران جهانی "کرونا"

 
 
 

 

 

ایتالیا که در نوک حمله کرونا در اروپا بود و طولانی ترین قرنطینه را اجرا کرد، از دیروز فیتیله محدودیت ها را پائین کشید و زندگی عادی بصورت مرحله بندی شده آغاز شد. دولت آلمان اساسا زیر بار قرنطینه نرفت و مدعی کنترل ویروس کرونا در این کشور شد. این درحالی است که روزنامه گاردین روز گذشته مدعی شد شمار مبتلایان به کووید - 19 در آلمان 10 برابر آمار رسمی است.

محققان دانشگاه "بن" پس از بررسی هایی روی یک گروه ۹۱۹ نفری نتیجه گرفتند که حدود ۱۵ درصد جمعیت گانگلت مبتلا به کووید-19 بوده و میزان مرگ و میر آن  37 دهم درصد است. بر این اساس محققان تخمین می‌زنند که حدود یک میلیون و 800 هزار آلمانی مبتلا به ویروس هستند این در حالی است که پیش از این تنها آمار 160 هزار نفری تایید شده بود

آلمان تاکنون بیش از 165هزار مورد ابتلا و نزدیک به ۷ هزار جان باخته ناشی از ویروس کرونا را گزارش کرده است. کاهش محدودیت‌های کرونائی در آلمان از آغاز این هفته شروع شد و حتی در برخی مناطق این کشور مدارس بازگشایی شدند.

خبرهای کرونا دیگر داغی روزها و هفته های اول را ندارد و رسانه های اروپائی نیز به خبرهای کرونائی پوشش زیادی نمی دهند. وزیر کشور آلمان بنام "شویبله" هفته گذشته رسما گفت که جان انسان مهم است اما اقتصاد نیز به همان اندازه مهم است. یعنی همان سیاستی که ترامپ در امریکا اجرا کرد. در سوئد اساسا قرنطیه و محدودیت های کرونائی اجرا نشد و باید منتظر تصمیمی مشابه تصمیم ایتالیا در اسپانیا بود. یعنی دو کشور مهم توریستی اروپا البته شانه به شانه یونان که آن کشور هم زیر بار محدودیت های شدید کرونائی نرفت. به این ترتیب "اقتصاد" از "جان" پیشی گرفت!

به پیروی از ایتالیا و آلمان، روز گذشته رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که از هفته آینده محدودیت های رفت و آمد و سفر دراین کشور نیز بتدریج لغو خواهد شد. ترکیه برای فصل توریستی امسال پیش بینی 60 میلیارد دلار در آمد را کرده بود.

به گفته رئیس جمهور ترکیه حتی افراد بالای ۶۵ سال نیز می توانند از خانه خارج شده و  در محدوده‌ اطراف خانه خود پیاده روی کنند.

مراکز خرید، آرایشگاه‌ها و برخی کسب و کارهای دیگر نیز از هفته آینده بازگشایی خواهند شد. اردوغان نیز به تقلید از رهبران کشورهای اروپائی که محدودیت ها را لغو کرده اند، طی سخنانی مشابه مقامات جمهوری اسلامی گفت:  چنانچه مردم قوانین فاصله‌گذاری را رعایت نکنند، ممکن است محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری به نسبت گذشته وضع شود. عادی‌سازی به معنای بازگشت به شرایط زندگی پیش از شروع شیوع کرونا نیست.

بنابر گزارش وزارت بهداشت ترکیه تاکنون 3 هزار و ۴۶۱ نفر در این کشور به علت ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید-19 ناشی از آن جان باخته‌اند که البته این آمار رسمی است و مخالفان دولت این رقم را بسیار بیش از این میدانند.

هنوز درباره شروع پروازها چیزی گفته نشده اما پیش بینی می شود که اخبار آن نیز بزودی با اعلام شرایطی برای مسافران اعلام شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 6 مه 2020

 
 

اشتراک گذاری: