ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 اردیبهشت 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

شمارش معکوس آغاز شده

سقوط طرابلس بدست مارشال حفتر

لیبی واحد را احیاء خواهد کرد؟

 
 
 

 

 

مارشال خلیفه حفتر اعلام کرد که بزودی طرابلس، پایتخت لیبی که در حال حاضر تحت کنترل دولت وفاق ملی لیبی است را فتح خواهد کرد و آن را به آغوش میهن بازخواهد گرداند.

این سخن می توانست یک ادعا و رجزخوانی نظامی باشد اگر سازمان ملل با نگرانی اعلام نمی کرد که مشاوران روسیه در کنار حفتر او را یاری می کنند.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب بوده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دولت طُبرُق در شرق لیبی که تحت کنترل مارشال خلیفه حفتر فرمانده «ارتش ملی لیبی» است.

حفتر از حمایت روسیه، مصر، امارات و عربستان برخوردار است و دولت مستقر در طرابلس را ترکیه، قطر (به نیابت از ج. اسلامی) و ایتالیا پشتیبانی می کنند.

روزنامه اومانیته چاپ فرانسه این هفته نوشت:

مارشال خلیفه حفتردر تاریخ 27 آوریل گفت که یک "ماموریت مردمی" برای اداره کشور و تسخیر طرابلس، ــ مرکز دولت وحدت ملی- دارد. مرکز دولت وحدت ملی توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

در شهر بنغازی وهمچنین جنوب لیبی که از سال 2017 تحت کنترل حفتر است هواداران وی بلافاصله از اعلام این خبر استقبال کردند. مارشال حفتر توسط مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، روسیه و ... فرانسه پشتیبانی میشود.

در دسامبر سال 2017، حفتر "پایان توافق نامه" دسامبر 2015 تحت نظارت سازمان ملل و بین طرفین دولت وحدت ملی و خود را اعلام کرد. مجلس نمایندگان (پارلمان انتخاب شده در سال 2014) و دولت شرق در شهر توبروک مستقر اند. مارشال حفتر تنها می تازد و صدای چکمه های او بگوش میرسد. با این حال هنوز طرابلس تهدید او را جدی نگرفته است.

نخست وزیر"فایز سراج" اعلامیه ژنرال حفتر را "كودتایی تازه، اضافه بر کودتاهای گذشته" اعلام کرد و گفت: ژنرال حفتر اقدامی برای "پنهان كردن شکست شبه نظامیان و مزدوران او در جنگ با ارتش دولت است."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 مه 2020

 
 

اشتراک گذاری: