ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 اردیبهشت 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 21 اردیبهشت

دیدار علی امینی (نخست وزیر)

با آیت الله خمینی در قم!

 
 
 

 

 

روز گذشته یکی از سایت های داخل کشور، برای نخستین بار و با احتیاط مطلب دست و پاشکسته ای درباره روی کار آمدن علی امینی بعنوان نخست وزیر رفرمیست آغاز دهه 1340 ایران منتشر کرد. این که چنین دروازه ای به روی گذشته فارغ از توهین و سانسور و تحریف (به شیوه روزنامه کیهان) باز شده مفید است. علی امینی مبتکر رفرمی بود که یکسال و نیم پس  از نخست وزیری شاه او را برکنار کرد و خود مدعی ادامه رفرمی شد که بعدها به انقلاب سفید و کم کم به انقلاب "شاه و مردم" تبدیل شد. نامی که همه به تمسخر گرفتند زیرا همیشه انقلاب مردم علیه حاکمان مستبد است و شاه خود را کنار مردم جا زده بود! بحث نه درباره آن رفرم و نتایج آن، بلکه درباره روی کار آمدن علی امینی و مشی سیاسی اوست. چند سال پیش ایرج امینی فرزند علی امینی کتابی را با عنوان "بر بال بحران" منتشر کرد که خاطراتی از شخص علی امینی را در بر می گیرد. نکات تاریخی مهمی در این کتاب یافت می شود. از جمله دیدار علی امینی با آیت الله خمینی در جریان سفر به قم در  ابتدای نخست وزیری اش. این سفر و دیدارها زیرکی امینی برای جلب حمایت روحانیت و تبدیل آن به قدرتی در برابر شاه و ژنرال های ارتش میرساند با این هدف که شاه نتواند علیه او کارشکنی کند. البته شاه پس از آن که خود را رهبر رفرم شاهانه اعلام کرد با هدف جلب حمایت روحانیون فضائی را برای آنها باز کرد که نتایج آن در انقلاب 57 عیان شد. آقای خمینی در دیدار با امینی سخنانی می گوید که 15 سال بعد مشابه همان سخنان تبدیل به بیانیه های انقلاب 57 از سوی وی شد. حتی کلمات و اصطلاحاتی که او در دیدار با امینی به کار می برد مشابه کلمات و اصطلاحاتی است که در بیانیه های دوران انقلاب به کار برد و یا در سخنرانی های پس از انقلاب به کار گرفت.

این بخش از کتاب خاطرات علی امینی را بصورت مستقل در همین شماره پیک نت منتشر کرده ایم. آنچه که سایت انتخاب درباره علی امینی روز گذشته منتشر کرد را نیز می توانید در منتخب اخبار سیاسی همین شماره پیک نت بخوانید.

عکس: از راست به چپ علی امینی نخست وزیر، آیت الله صادق روحانی، استاد بدیع الزمان فروزانفر رئیس شایسته دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و آیت الله محمود روحانی همگی در یک مجلس ختم در مسجد اعظم قم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 مه 2020

 
 

اشتراک گذاری: