ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 اردیبهشت 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با حضور 35 هزار کارگر ایرانی و روس

فیلم تاریخی افتتاح

کارخانه ذوب آهن اصفهان

 
 
 

 

 

تبلیغ بی وقفه سیاهی ها در دوران سلطنت رضاشاه و محمد رضا پهلوی عملا به این نتیجه در میان مردم ختم شده که آنها این سیاهی ها را دیگر باور نمی کنند و در این عرصه نیز بی اعتمادی به آنچه که حکومت می کند به اوج رسیده است. حال آن که از ابتدای پیروزی انقلاب اگر جنبه های مثبت دوران دو پهلوی در کنار سیاهی ها و بویژه استبداد آنها گفته شده بود، نتیجه ای متفاوت با آنچه که حالا بدست آمده بدست می آمد.

یکی از آرزوهای دیرینه مردم ایران داشتن ذوب آهن و صنعتی شدن کشور بود. غرب هم قیمت را زیاد می گفت و هم برای تاسیس آن ناز می کرد زیرا ایران را فروشنده نفت و خریدار مایحتاج خود از خارک می خواست. شاه علیرغم مخالفت غربی ها جرات کرد و قرارداد تاسیس ذوب آهن را با اتحاد شوروی وقت بست و سرانجام ایران به یکی از آرزوهای خود دست یافت. این فیلم لحظه ورود نخست وزیر شوروی "کاسیگین" به تهران و سپس راهی شدن به اصفهان برای افتتاح ذوب آهن ایران است. قرار داد تاسیس پایگاه اتمی بوشهر نیز از دیگر کارهای مثبت دوران سلطنت پهلوی دوم است. همچنان که تاسیس دانشگاه صنعتی که اکنون شده دانشگاه شریف نیز از دیگر اقدامات مثبت آن دوران است. چنان که جاده چالوس و پل ورسک و جاده فیروز کوه از خدمات پهلوی اول است.

مراسم گشایش مجتمع ذوب آهن اصفهان با حضور نخست وزیر شوروی  در سال 1351 یعنی روز 23 اسفند آن سال انجام شد وآلکسی کاسیگین، رئیس شورای وزرای شوروی، برای حضور در مراسم گشایش کارخانه ذوب آهن اصفهان به همراه دخترش وارد تهران شد.

مراسم استقبال را امیرعباس هویدا، نخست وزیر و عباسعلی خلعتبری، وزیر امور خارجه که هر دو پس از انقلاب اعدام شدند انجام دادند.

 بخش عمده هزینه راه‌اندازی کارخانه ذوب آهن اصفهان از محل وام کم بهره و بخش دیگر از محل فروش گاز به شوروی تامین شد.

در مراسم افتتاح ۳۵ هزار کارگر ایرانی و روس حضور داشتند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 مه 2020

 
 

اشتراک گذاری: