ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 فروردین 1399

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عنوان اول پیک نت 31 فروردین

سپردن مردم به کرونا

در امریکا، ایران و آلمان

 
 
 

 

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز گذشته مدل‌های آلمان برای خروج از قرنطینه را اعلام کرد. اغلب رسانه ها و کاربران فضای مجازی فورا این گزارش را تابلوی بی نظیر مقابله با کرونا کردند تا کار عظیم چین و کره جنوبی در جریان مقابله با کرونا را در سایه قرار بدهند. از بغض مخالفت با جمهوری اسلامی افتاده اند به دام "حب علی" که دستآوردهای چین و روسیه باشد!  

به گفته مرکل بهترین حالت آن است که هر نفر یک نفر دیگر را مبتلا کند و در اینصورت ظرفیت تخت‌های آلمان تا آبانماه پر خواهد شد ولی اگر شمار انتقال ویروس افزایش پیدا کند تخت‌ها می تواند تا تیرماه پر شود. مرکل همه مدل‌ها را گفت جز یک مدل، یعنی قرنطینه کامل. همان کاری که چین کرد.

کسی در فضای مجازی سئوال نکرد که چرا اصلا باید اجازه داد که هر نفر یک نفر دیگر را مبتلا کند که تا آبان مرگ تدریجی و پس از آن مرگ گله‌‌ای فرا برسد؟

در آمریکا نیز که آمار قربانیان کرونا از ایتالیا و چین بیشتر شده و سیستم بهداشت و درمان پولی و نبود بیمه ها از یکسو و موج بیکاری 22 میلیونی از سوی دیگر کاخ سفید را به لرزه در آورده ترامپ دنبال راه حلی مشابه است. ترامپ که ویروس را ابتدا چینی، سپس اروپایی خوانده بود و روز پنجشنبه گفته بود که ایالات‌ها اجازه خواهند داشت درباره برداشتن قرنطینه تصمیم بگیرند، امروز وحشت زده از بلند شدن موج افکار عمومی علیه او، سخن خود را تغییر داد و با اشاره به تظاهرات شماری از هوادارانش در مقابل شهرداری شهرهای مرکزی امریکا، با شعار پایان قرنطینه، روغن ریخته را نذر امام زاده کرد و  از آنها خواست خود را از دست فرمانداران دموکرات خلاص کنند.

هم ترامپ و هم مرکل می خواهند مردم را برسر دوراهی معیشت و کرونا قرار دهند. آنها طوری از اقتصاد سخن می گویند گویا مردم برای اقتصاد و کمپانی‌ها زندگی می کنند و نه اقتصاد برای مردم.

سیاست حکومت ایران نیز قرار دادن مردم بر سر دوراهی اقتصاد و کروناست، با این تفاوت که ایران برخلاف آمریکا و آلمان اصولا به لحاظ اقتصادی توان قرنطینه کردن مردم را ندارد. مشکل بزرگتر ایران آن است که اقتصادی هم ندارد که بخواهد آن را نجات دهد. خزانه دولت که خالیست، نهادهای زیر نظر رهبر مالیات نمی دهند چه رسد به اینکه بخواهند به دولت برای مقابله با کرونا کمک کنند. هر تدبیری در سیستم فاسد تجاری به محل ثروت‌اندوزی عده‌‌ای قاچاقچی و گرداننده بازار سیاه تبدیل می شود. از قرص‌های به اصطلاح درمان کرونا گرفته تا بن‌ها و سبدهای کالا که در بازار سیاه خرید و فروش می شوند. نهادهای وابسته به بیت رهبر و اقتصاد غیرمولد و تجاری که گلوی کشور را گرفته‌اند ایران را به سمت برخوردها و درگیری‌های بزرگ می برند، برخوردهایی که نشانه‌های آن از هم اکنون در اشارات درون حکومتی قابل مشاهده است.

گزارش صدراعظم آلمان که دراین مطلب به آن اشاره شده، در پیک نت دیروز منتشر شد و در شماره امروز نیز همچنان قابل دسترسی جهت مطالعه است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 آوریل 2020

 
 

اشتراک گذاری: