ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 اسفند 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در چند روز آینده

توافق گام به گام اتمی

در 20 صفحه منتشر میشود

 
 
 

 

 

خبرگزاری رویترز گزارشی درباره توافق اتمی در وین منتشر کرده که حدس زده می شود چارچوب اصلی این گزارش که خواه نا خواه منبع آن از کنار و حتی داخل اتاق مذاکره بدست این خبرگزاری رسیده درست باشد. بموجب این گزارش توافق بدست آمده که تا چند روز دیگر اعلام خواهد شد "گام به گام" خواهد بود و طرف ایرانی نرمش بسیاری برای دست یافتن به توافق به خرج داده است. البته در مقایسه با بلند پروازی های اولیه، پس از انتخابات ریاست جمهوری 1400 و روی کار آمدن دولت رئیسی!

بموجب گزارش رویترز پیش‌نویس تهیه شده توافق در وین ۲۰ صفحه دارد و گام به گام است. بر اساس این پیش‌نویس :

گام اول- ایران ابتداء غنی سازی اورانیوم بالای ۵ درصد را متوقف می کند. بعد از این اقدام اولیه، ۷ میلیارد دلار بدهی کره جنوبی به ایران که با تحریم‌های آمریکا در بانک‌های این کشور بلوکه شده‌ آزاد‌ی می شود. همزمان ایران همه زندانیان دو تابعیتی را آزاد می کند.

گام دوم- بعد از اینکه اقدامات اولیه انجام شد، مرحله اصلی لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود. این مرحله

بین یک تا سه ماه به طول می انجامد و طی آن ایران به غنی‌سازی اورانیوم ۳.۶۷ درصدی مورد توافق در برجام بازخواهد گشت و آمریکا تحریم‌های نفتی ایران را لغو نمی کند بلکه تعلیق می کند و این تعلیق تکرار خواهد شد.

در این متن هیچ جمله ای درباره تضمین امریکا برای خارج نشدن از توافق گنجانده نشده است.

مجموع بدهی‌های نفتی کشور‌هایی نظیر کره جنوبی، عراق و چین به ایران ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است و در صورت صحت ادعای رویتزر، ایران قرار است تنها با آزادسازی کمتر از یک چهارم پول‌های بلوکه شده‌اش، برنامه هسته‌ای خود را فعلا متوقف کند.

پیش از انتخابات ریاست جمهوری، درست در زمانی که پیش‌نویس توافق مذاکره ‌کنندگان ایرانی به ریاست عباس عراقچی در وین آماده شده بود، منتقدان دولت روحانی با این ادعا که دولت با نادیده گرفتن این شروط قصد برداشتن گام به گام تحریم‌ها را دارد، عملا مذاکرات را متوقف و آن را به بعد از انتخابات موکول کردند.

پیش‌نویس منتشر شده توسط رویترز نشان می‌دهد عملا دولت ابراهیم رئیسی به چیزی کمتر از دستاورد‌های دولت روحانی راضی شده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  21 فوریه 2022

 
 

اشتراک گذاری: