ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 اسفند 1400

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

انتخابات زودهنگام در ترکیه

اردوغان را از سقوط نجات میدهد؟

استانبول- الناز گرچی

 
 
 

 

 

این عکس از جلسه رهبران 6 حزب اپوزیسیون ترکیه بمنظور رایزنی و تحکیم اتحادی بنام “اتفاق ملت” در برابر دولت و شخص اردوغان رئیس جمهور ترکیه که به همراه حزب تحت رهبری اش عدالت-توسعه، حرکت ملی گرا و حزب اسلامی ملی گرای دیگر بنام “حزب برابری بزرگ” جناح موسوم به “اتحاد جمهوری” را تشکیل داده اند و اخبارش  در رسانه های مجازی ترکیه وسیعا پخش شده و بحث درباره آن جریان کماکان ادامه دارد دارد.

در این عکس؛ «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب  اصلی مخالف جمهوری خواه خلق، «مرال آکشنر» رهبر حزب خوب، «احمد داوود اوغلو» رهبر حزب آینده، «علی باباجان» رهبر حزب دمکرلسی و ترقی، «گل تکین اویسال» رهبر حزب دموکرات و «تمل کارامول اوغلو» رهبر حزب سعادت دور میز تبادل نظر نشسته اند. غایب بزرگ در این جمع، نماینده حزب دمکراتیک خلق های ترکیه است که دبیر اول مشترک سابقش "دمیرتاش" را اردوغان زندانی کرده است. حزبی که در انتخابات گذشته پارلمانی این کشور توانست یک  فراکسیون 80 نفره را تشکیل بدهد و در انتخابات آینده ریاست جمهوری نقش آن کلیدی است.

انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه قرار است در نیمه تابستان سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار شود. ارودوغان طبق قانون اجازه ندارد برای باز سوم خود را نامزد این انتخابات کند و به همین دلیل دنبال فرصتی می گردد تا پارلمان را مطابق اختیاراتی که دارد منحل و دستور انتخابات زودهنگام را بدهد و سپس خود نامزد این انتخابات شده و در صورت پیروزی برای 5 سال دیگر رئیس جمهور ترکیه باقی بماند. نکته جالب اینست که احزاب اپوزیسیون یاد شده در بالا نیز در باره انتخابات زودهنگام سرگرم رایزنی اند. انتخابات زودهنگام در دو حالت می تواند در ترکیه برگزار شود. نخست اگر اکثریت  دو سوم پارلمان رای به انتخابات زود هنگام مجلس و ریاست جمهوری بدهد و اگر مجلس نتوانست این اکثریت را بدست آورد، اردوغان خود میتواند مجلس را منحل و ریاست جمهوری را بصورت زودهنگام به رای بگذارد. برآوردها حاکیست که اکنون حزب حاکم به رهبری اردوغان و اپوزیسیون تقریبا برابر هم در پارلمان رای دارند. هم اردوغان و هم اپوزیسیون معتقدند در انتخابات زودهنگام برنده مجلس و ریاست جمهوری خواهند شد و حاضر به این قمار سیاسی اند. در این میان حزب دمکراتیک خلق های ترکیه با ورود همیشگی اش به میدان انتخابات ریاست جمهوری در کنار جبهه اپوزیسیون قرار خواهد گرفت و اردوغان باید شکست خود را بپذیرد.

 با این حال جناح چپ موسوم به”اتحاد سوم” که شامل طیف وسیعی ازا حزاب چپگرا و در راس آن حزب دمکراتیک خلق ها می باشد مستقلا در انتخابات پارلمانی شرکت، ولی بی شک به نامزد مشترکی در اتحاد با شش حزب مخالفت موسوم به ‘اتحاد ملت” بر علیه اردوغان و یا هر نامزدی از حزب عدالت-توسعه رای خواهند داد. اپوزیسیون امیدوار است با پیروزی در هر دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، سیستم ریاستی را که اردوغان وضع کرد، بار دیگر به نظام پارلمانی بعنوان میراث آتاتورک به ترکیه بازگرداند و به یکه تازی اردوغان و یا هر رئیس جمهور دیگری خاتمه  بدهد. تقویت قوای مقننه، مجریه و قضاییه و تقویت دموکراسی را اپوزیسیون مانیفست خود اعلام کره است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت  21 فوریه 2022

 
 

اشتراک گذاری: